آموزش توالت رفتن در کودکان طیف اتیسم
آموزش توالت کردن يک عملکرد تکاملي است که تمامی خانوادههای دارای کودکان خردسال با آن مواجه اند.
اما در مورد کودکان با اختلالاتی همچون اختلال اتیسم ممکن است زمان بیشتری برای یادگرفتن نحوهی استفاده از دستشویی برای آنها صرف شود و یا ممکن است که به یک برنامهی آموزشی دستشویی رفتن نیاز داشته باشند.
خانواده های افراد طیف اتیسم برای آموزش کودکان اتیستیک خود ممکن است با چالشها، مشکلات و یا حتی مقاومت کودک در آموزش روبه رو باشند، بنابراین نیاز به منبعی علمی و جامع برای نحوه صحیح آموزش احتیاج دارند.
جهت آموزش باید نکات متعددی در نظر گرفته شود همچون :
• سن کودک (حداقل ۲۴ ماه)
• توانایی کودک در کامل دستشویی کردن (مثلا ذره ذره هر پنج دقیقه یکبار دستشویی نکند)
• داشتن حرکت های روده منظم (کودک با ریتم های زمانی مشخصی معمولا مدفوع کند و ما متوجه شویم معمولا زمان خاصی از روز مدفوع میکند).
• فرامین تک بخشی ساده مانند “بیا” و “برو” را بتواند انجام دهد.
• وجود فاصله زمانی یک ساعته بین دفعات دستشویی کردن
و…
گاهی ممکن است به دلیل مشکلات و دشواری هایی که آموزش به کودکان اتیستیک همراه دارد والدین این کودکان بخواهند شروع آموزش به تعویق بیفتد اما باید در نظر گرفت که استفاده طولانی مدت از پوشک برای کودکان معایب زیادی را به همراه دارد همانند :
• ایجاد آلرژی و حساسیت
• ایجاد عفونت در کودکان
• اقتصادی نبودن پوشک
• احتمال ایجاد تنگی مجرای ادراری در پسران
علاوه بر این هر اندازه که مدت زمان شروع آموزش توالت کردن به کودکان دارای اتیسم به تعویق بیفتد یادگیری توالت کردن دشوارتر میشود زیرا زمان طلایی یادگیری در هر موردی اگر بگذرد یادگیری دشوارتر شده و مدت زمان بیشتری برای آموزش را طلب میکند و همچنین کودک به دلیل داشتن مداوم پوشک نیازی به اطلاع دادن به والد برای ادرار یا مدفوع نمیبیند. و یا حتی ممکن است کودک به دستشویی کردن در پوشک وابسته شود و بدون احساس داشتن پوشک دستشویی نکند. البته باید در نظر گرفت که برخی از کودکان اتیستیک دیرتر توانایی یادگیری امری مانند استفاده درست از توالت را می آموزند بنابراین والدین باید بجای نگران برای این موضوع علاوه بر سن، توانایی ها ی کودک خود و پیش نیازهای لازم را در نظر گرفته و سپس اقدام به آموزش نمایید.
در کنار آموزش صحیح توالت کردن باید آداب استفاده از سرویس بهداشتی (مانند شستن دستها ) نیز به کودک دارای اتیسم یاد داده شود تا مانند یک زنجیره متوالی در ذهن کودک جای بگیرد و هر مرحله به درستی و در جای خود انجام شود.
علاوه بر خانواده های دارای کودکان اتیسم داشتن علم آموزش برنامه صحیح توالت کردن یک امر ضروری برای مربیان حوزه اتیسم و رفتاردرمانگران اتیسم می باشد بنابراین این افراد باید آموزش دادن توالت کردن را در دستور کار خود قرار داده و جهت یادگیری این محتوای آموزشی اقدام نمایند.
بنابراین موسسه تاک در مدرسه دیجیتال اتیسم خود محتوای آموزشی رایگان در دو بخش مجزا تهیه کرده است. بخشی جهت آموزش به خانواده افراد طیف اتیسم برای یاد دادن نحوه صحیح توالت کردن به کودکان خود با پاسخ به تمام سوالات احتمالی و بیان توضیحات کامل در ساده ترین شکل ممکن که شامل :
• ویژگی های پیش نیاز برای مهارت توالت رفتن کودکان طیف اتیسم
• آموزش گام به گام توالت رفتن
• نکات تاثیر گذار در فرآیند آموزش
• آموزش توالت در شب
• چالشها و مشکلات احتمالی
و…. میباشد.
و بخش دیگر در جهت آموزش مربیان و متخصصان عزیز طیف اتیسم میباشد که به صورت مرحله به مرحله و کاملا حرفه ای نحوه آموزش توالت به کودکان اتیستیک را آموزش میدهد که شامل مواردی همچون :
• آموزش اعلام توالت
• آموزش مفهوم توالت رفتن
• آموزش هدایت به توالت
• آموزش صحیح ادرار کردن
• آموزش صحیح مدفوع کردن
• آموزش کثیف نکردن خود در رفت و آمد به خارج از منزل
• آموزش توالت رفتن در مکانهای عمومی
• تنظیم مدت زمان استفاده از توالت
و…. میباشد.
خانواده های عزیز کودکان طیف اتیسم میتوانند از طریق این لینک به محتوای آموزشی رایگان مربوطه دسترسی داشته باشند.
و مربیان و متخصصان حرفه ای طیف اتیسم نیز میتوانند از طریق این لینک به محتوای آموزشی رایگان مربوطه دسترسی داشته باشند.
دیدگاهتان را بنویسید