جستجو برای:
سبد خرید 0
  • آشنایی با تاک
    • کلینیک تاک
    • تیم تاک
    • مدرسان
    • درباره تاک
    • تماس با ما
  • مجله
    • رویدادها
    • اخبار تاک
    • تازه های علمی
      • اختلالات رشدی تحولی
    • گزارش عملکرد ماهانه
    • آموزش مربیان
    • گالری
  • محصولات
    • ماگ
    • کارت پستال
    • تابلو نقاشی
    • بازی
  • دوره های آموزشی
    • آموزش خانواده
    • تربیت مربی
    • دوره های عمومی
  • ابزارهای کمک آموزشی
  • آشنایی با تاک
    • کلینیک تاک
    • تیم تاک
    • مدرسان
    • درباره تاک
    • تماس با ما
  • مجله
    • رویدادها
    • اخبار تاک
    • تازه های علمی
      • اختلالات رشدی تحولی
    • گزارش عملکرد ماهانه
    • آموزش مربیان
    • گالری
  • محصولات
    • ماگ
    • کارت پستال
    • تابلو نقاشی
    • بازی
  • دوره های آموزشی
    • آموزش خانواده
    • تربیت مربی
    • دوره های عمومی
  • ابزارهای کمک آموزشی
حمایت مالی
جستجو کردن
0 تومان 0 سبد خرید
  • آشنایی با تاک
    • کلینیک تاک
    • تیم تاک
    • مدرسان
    • درباره تاک
    • تماس با ما
  • مجله
    • رویدادها
    • اخبار تاک
    • تازه های علمی
      • اختلالات رشدی تحولی
    • گزارش عملکرد ماهانه
    • آموزش مربیان
    • گالری
  • محصولات
    • ماگ
    • کارت پستال
    • تابلو نقاشی
    • بازی
  • دوره های آموزشی
    • آموزش خانواده
    • تربیت مربی
    • دوره های عمومی
  • ابزارهای کمک آموزشی
فهرست
  • آشنایی با تاک
    • کلینیک تاک
    • تیم تاک
    • مدرسان
    • درباره تاک
    • تماس با ما
  • مجله
    • رویدادها
    • اخبار تاک
    • تازه های علمی
      • اختلالات رشدی تحولی
    • گزارش عملکرد ماهانه
    • آموزش مربیان
    • گالری
  • محصولات
    • ماگ
    • کارت پستال
    • تابلو نقاشی
    • بازی
  • دوره های آموزشی
    • آموزش خانواده
    • تربیت مربی
    • دوره های عمومی
  • ابزارهای کمک آموزشی
جستجو کردن
Close this search box.

دانشنامه

تاک > دانشنامه > مقاله > تحلیل رفتار کاربردی در کاردرمانی: چگونه یک کاردرمانگر می‌تواند از اصول ABA برای خدمات مؤثرتر بهره‌برداری کند؟

تحلیل رفتار کاربردی در کاردرمانی: چگونه یک کاردرمانگر می‌تواند از اصول ABA برای خدمات مؤثرتر بهره‌برداری کند؟

19 مرداد 1404
مقاله
در این مقاله به بررسی این رویکرد از دیدگاه یک کاردرمانگر با تمرکز بر مثال‌های بالینی و تکنیک‌های عملی می‌پردازیم.

تحلیل رفتار کاربردی (ABA) می‌تواند کاردرمانگران را در ارائه خدمات مؤثرتر به کودکان با اختلالات حسی و رشدی یاری کند. در این مقاله به بررسی این رویکرد از دیدگاه یک کاردرمانگر با تمرکز بر مثال‌های بالینی و تکنیک‌های عملی می‌پردازیم.

درک بهتر اختلالات حسی از دریچه تجربه روزمره

فرض کنید کفش نو شما تنگ است و از خانه تا محل کار آن را پوشیده‌اید. در طول مسیر چقدر احساس ناراحتی می‌کنید؟ یا در مهمانی‌ای، نزدیک باند بلندگو نشسته‌اید و چند ساعت در معرض صدای بلند قرار دارید. آیا تمایل ندارید فرار کنید؟ این مثال‌ها به ما کمک می‌کنند وضعیت کودکی را که دچار اختلال یکپارچگی حسی است بهتر درک کنیم.

اختلال یکپارچگی حسی چیست؟

کودکانی با این اختلال، قادر به فیلتر کردن اطلاعات حسی نیستند. تحریک‌هایی مانند صدای زنگ، برچسب لباس یا نور زیاد برای آن‌ها طاقت‌فرسا و دردناک است. دلایل احتمالی بروز این اختلال:

  • آسیب مغزی خفیف هنگام تولد
  • تولد نارس
  • اختلال طیف اوتیسم
  • محرومیت حسی در سال‌های اولیه
  • عوامل محیطی مانند مصرف الکل در بارداری

مسیرهای عصبی ناکارآمد

اطلاعات حسی از طریق مسیرهای عصبی به مغز منتقل می‌شوند. هرچه یک مسیر بیشتر تمرین شود، قوی‌تر می‌گردد. کودکانی که کمتر از محیط پیرامون تجربه کسب می‌کنند، مسیرهای ضعیف‌تری دارند. با تمرین، این مسیرها تقویت می‌شوند، اما اجبار کودک به تجربه‌های ترسناک، نتیجه عکس خواهد داشت.

اهمیت مهارت‌های حرکتی

مهارت‌های حرکتی وابسته به رشد، وراثت و انگیزه برای تمرین هستند. کودکانی با توانایی حرکتی بالا، تمایل بیشتری به مشارکت در فعالیت‌های حرکتی دارند و بازخورد مثبت از محیط دریافت می‌کنند. اما کودکانی که در این حوزه ضعف دارند، ممکن است طفره بروند یا رفتارهای پرخاشگرانه نشان دهند.

تأثیر تحلیل رفتار کاربردی (ABA) بر کاردرمانی

رویکرد ABA با تقویت رفتارهای مثبت و کاهش رفتارهای ناخواسته به بهبود عملکرد کودک کمک می‌کند. تکنیک اصلی این رویکرد، تقویت مثبت است. مثلاً اگر بعد از انجام یک رفتار، پاداشی به کودک داده شود، احتمال تکرار آن رفتار افزایش می‌یابد.

مثال بالینی: کودک ۵ ساله با اوتیسم

امیر، کودکی با عملکرد پایین در طیف اوتیسم است. در فرایند درمان، از او خواسته می‌شود توپ را از سبد بردارد. ابتدا با کمک انجام می‌دهد و در نهایت به‌تنهایی این کار را انجام می‌دهد و پاداش می‌گیرد. این یک نمونه کاربردی از تقویت مثبت در ABA است.

هدف‌گذاری تدریجی برای موفقیت بیشتر

یکی دیگر از اصول ABA، شکستن اهداف بزرگ به اهداف کوچک‌تر است. مثلاً مریم، دختری ۲۱ ساله با اوتیسم، برای نشستن و بلند شدن از صندلی مشکل دارد. با شروع از صندلی دسته‌دار و پله‌های کوتاه، به‌تدریج به هدف بزرگ‌تر دست می‌یابد.

تکنیک ABC

این تکنیک بر پایه سه مرحله است:

  • A (محرک): مثلاً “علی برو روی تخته تعادل”
  • B (رفتار): علی می‌رود و می‌ایستد
  • C (نتیجه): کودک تشویق می‌شود و خوراکی دریافت می‌کند

با تکرار این چرخه، کودک به مرور رفتار مطلوب را فرا می‌گیرد.

دیدگاه انسانی در ABA

تحلیل رفتار کاربردی در پی تغییر طرز فکر کودک نیست. بلکه با تغییر محیط، سعی در ایجاد استقلال در زندگی کودک دارد. هدف، حذف ویژگی‌های اوتیسم نیست بلکه آموزش زندگی در کنار آن است.

منابع:

  • کتاب اختلالات یکپارچگی حسی، تری مائور (ترجمه دکتر حسام فیروزی)
  • کتاب مشکلات حرکتی کودکان با اختلالات رشدی، لیزا ای کورتز (ترجمه دکتر سعید رضایی و الهه مهرمنش)
  • کتاب آشنایی با تحلیل رفتار کاربردی، آلبرت جی کرنی (ترجمه حجت‌اله راغب)
  • کتاب خودتنظیمی و ذهن‌آگاهی، وارلیشیا گیبز (ترجمه دکتر سما جدیدی)
  • نگارش: پگاه نظری
برچسب ها: اختلال یکپارچگی حسیتحلیل رفتار کاربردیتکنیک ABC
قبلی بازدید آکادمی خیر ایران از مؤسسه تاک؛ روزی برای دیدن، شنیدن و فهمیدن
بعدی راهنمای گفتگو با والدین درباره نشانه‌های اوتیسم در کودک

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نوشته‌های تازه
  • تقویت خلاقیت در کودکان اتیسم
  • ورود کودک اتیستیک به مدرسه
  • گزارش عملکرد شهریور ماه
  • خیریه ها و موسسات حوزه اتیسم
  • گزارش مرداد ماه موسسه تاک
  • راهنمای گفتگو با والدین درباره نشانه‌های اوتیسم در کودک
  • تحلیل رفتار کاربردی در کاردرمانی: چگونه یک کاردرمانگر می‌تواند از اصول ABA برای خدمات مؤثرتر بهره‌برداری کند؟
  • بازدید آکادمی خیر ایران از مؤسسه تاک؛ روزی برای دیدن، شنیدن و فهمیدن
  • کارگاه مدیریت اضطراب و استرس؛ راهی برای بازگشت به آرامش
  • گزارش عملکردی تیرماه 1404 موسسه تاک
  • گزارش عملکردی خرداد 1404 موسسه تاک
  • پیشرفت‌های نوین در تحلیل رفتار کاربردی (ABA) برای درمان اتیسم
  • گزارش عملکردی اردیبهشت 1404 موسسه تاک
  • وقتی دل بسوزد، اتفاقی بزرگ می‌افتد
دسته‌ها
  • آموزش مربیان
  • اخبار تاک
  • اختلالات رشدی تحولی
  • تازه های علمی
  • گالری
  • گزارش عملکرد ماهانه
  • مقاله

موسسه تربیت انسان کارآمد (تاك) از سال 1396 در حوزه مداخلات موثر یا رویکرد رفتار درمانی در حال فعاليت است.در مدرسه اتیسم تاک، برای فرزندانی که در طیف اختلال اتیسم قرار دارند مداخلات موثری با رویکرد رفتار درمانی انجام ميشود تا بتوانند استقلال و شرایط بهتری را در زندگی آینده خود و خانواده ایجاد كنند.

دسترسی سریع
  • خانه
  • دانشنامه
  • دوره ها
  • رویدادها
  • خدمات تاک
  • درباره تاک
  • تماس با ما
  • حمایت مالی
تماس با ما
  • تهران، خیابان کریم‌خان، خیابان نجات‌الهی(ویلا)، خیابان شهید کلانتری، پلاک ۶۹
  • 09027490627 - ۰۲۱-۸۸۸۹۴۶۷۵
  • ۰۲۱-۸۸۸۵۳۷۴۵
نمادها
کلیه حقوق مادی و معنوی برای موسسه تاک محفوظ می باشد © 1396-1403 | طراح: همسپار | پشتیبانی توسط yacsl
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://takfound.ir/?p=13358
مرورگر شما از HTML5 پشتیبانی نمی کند.