جستجو برای:
سبد خرید 0
  • آشنایی با تاک
    • کلینیک تاک
    • تیم تاک
    • مدرسان
    • درباره تاک
    • تماس با ما
  • مجله
    • رویدادها
    • اخبار تاک
    • تازه های علمی
      • اختلالات رشدی تحولی
    • گزارش عملکرد ماهانه
    • آموزش مربیان
    • گالری
  • محصولات
    • ماگ
    • کارت پستال
    • تابلو نقاشی
    • بازی
  • دوره های آموزشی
    • آموزش خانواده
    • تربیت مربی
    • دوره های عمومی
  • ابزارهای کمک آموزشی
  • آشنایی با تاک
    • کلینیک تاک
    • تیم تاک
    • مدرسان
    • درباره تاک
    • تماس با ما
  • مجله
    • رویدادها
    • اخبار تاک
    • تازه های علمی
      • اختلالات رشدی تحولی
    • گزارش عملکرد ماهانه
    • آموزش مربیان
    • گالری
  • محصولات
    • ماگ
    • کارت پستال
    • تابلو نقاشی
    • بازی
  • دوره های آموزشی
    • آموزش خانواده
    • تربیت مربی
    • دوره های عمومی
  • ابزارهای کمک آموزشی
حمایت مالی
جستجو کردن
0 تومان 0 سبد خرید
  • آشنایی با تاک
    • کلینیک تاک
    • تیم تاک
    • مدرسان
    • درباره تاک
    • تماس با ما
  • مجله
    • رویدادها
    • اخبار تاک
    • تازه های علمی
      • اختلالات رشدی تحولی
    • گزارش عملکرد ماهانه
    • آموزش مربیان
    • گالری
  • محصولات
    • ماگ
    • کارت پستال
    • تابلو نقاشی
    • بازی
  • دوره های آموزشی
    • آموزش خانواده
    • تربیت مربی
    • دوره های عمومی
  • ابزارهای کمک آموزشی
فهرست
  • آشنایی با تاک
    • کلینیک تاک
    • تیم تاک
    • مدرسان
    • درباره تاک
    • تماس با ما
  • مجله
    • رویدادها
    • اخبار تاک
    • تازه های علمی
      • اختلالات رشدی تحولی
    • گزارش عملکرد ماهانه
    • آموزش مربیان
    • گالری
  • محصولات
    • ماگ
    • کارت پستال
    • تابلو نقاشی
    • بازی
  • دوره های آموزشی
    • آموزش خانواده
    • تربیت مربی
    • دوره های عمومی
  • ابزارهای کمک آموزشی
جستجو کردن
Close this search box.

دانشنامه

تاک > دانشنامه > مقاله > راهنمای گفتگو با والدین درباره نشانه‌های اوتیسم در کودک

راهنمای گفتگو با والدین درباره نشانه‌های اوتیسم در کودک

25 مرداد 1404
مقاله
راهنمای گفتگو با والدین درباره نشانه‌های اوتیسم در کودک

راهنمای گفتگو با والدین درباره نشانه‌های اوتیسم مشاهده شده در کودک

گفتگو با والدین درباره نشانه‌های اوتیسم در کودک می‌تواند برای معلمان و مربیان چالش‌برانگیز باشد. در این راهنما، قدم‌به‌قدم نکاتی برای یک گفتگوی مؤثر ارائه می‌دهم. برای مرور دقیق‌تر ویژگی‌های اوتیسم می‌توانید به بخش اختلالات رشدی تحولی در مجله تاک فوند مراجعه کنید.

قدم اول: مطالعه درباره نشانه‌های اوتیسم

یک کودک با اختلال طیف اوتیسم ممکن است تمایل زیادی به تنهایی داشته باشد، تماس چشمی کمی برقرار کند، یا در بیان احساسات مشکلاتی داشته باشد. ممکن است دیر شروع به صحبت کند یا از حرکات غیرکلامی مثل اشارات استفاده نکند. همچنین ممکن است رفتارهای تکراری مثل مرتب کردن وسایل تکرار شود، حساسیت‌های حسی داشته باشد یا از تغییر ناگهانی برنامه ناراحت شود. اطلاعات بیشتر در سایت‌های تخصصی مانند Autism Speaks و CDC موجود است.

قدم دوم: فراهم کردن زمان و مکان مناسب

برای شروع گفتگو با والدین، محیطی آرام و بدون حضور کودک انتخاب کنید. گفتگو کردن در زمان‌هایی که والدین درگیر موضوعات دیگرند ممکن است نتیجه‌بخش نباشد.

قدم سوم: آغاز گفتگو با اشاره به نقاط قوت کودک

ابتدا ویژگی‌های مثبت کودک را مطرح کنید؛ برای مثال: «سارا واقعاً توجه زیادی به جزئیات داره.» سپس ادامه دهید: «نظر شما به‌عنوان والدین برام خیلی مهمه و شما بهتر از هر کسی فرزندتون رو می‌فهمید.» این مقدمه‌ای مناسب برای بیان نگرانی‌هاست.

قدم چهارم: بیان مشاهدات به‌صورت عینی و بدون برچسب

از استفاده عبارت‌هایی مثل «به نظر می‌رسه سارا اتیسم داره» پرهیز کنید. به جای آن، مشاهدات خود را با جملاتی مثل این مطرح کنید:

  • «متوجه شدم که تماس چشمی سارا هنگام صحبت کمه.»
  • «می‌بی‌نم که سارا بازی تکراری انجام می‌ده و تغییر برنامه روزانه باعث ناراحتی‌ش می‌شه.»
  • «سارا غالباً تنها بازی می‌کنه و وقتی بچه‌ها نزدیک می‌شن ترجیح می‌ده تنها باشه.»

قدم پنجم: تأکید بر هدف مثبت و همراهی در مسیر رشد کودک

هدف شما «حمایت از رشد سارا» است و قصدتون بررسی دلایل رفتارهاست، نه ایجاد نگرانی. جمله‌ای مثل: «هدف من کمک به سارا است تا رشد بیشتری در ارتباط و یادگیری داشته باشه.» اثرگذاری بیشتری دارد. همچنین می‌توانید والدین را تشویق کنید: «اگر آمادگی دارید، پیشنهاد می‌کنم این موارد را با یک متخصص (مثل روان‌شناس کودک) در میان بگذاریم.»

قدم ششم: توضیح مزایای ارزیابی و مداخله زودهنگام

پژوهش‌ها نشان داده‌اند که مداخله زودهنگام در اوتیسم می‌تواند تفاوت بزرگی در رشد کودک ایجاد کند؛ مثل دسترسی به خدمات تخصصی، یادگیری استراتژی‌های حمایتی در منزل و در نهایت کمک به پرورش توانمندی‌ها. جزئیات بیشتر در منابعی مانند NIH ارائه شده‌اند.

قدم هفتم: ارائه راهکارهای عملی

اگر والدین موافق باشند، می‌توانید مراکز یا متخصصین معتبر را به آنها معرفی کنید. همچنین، معرفی مقاله‌ای که روش‌های مؤثری برای مربیان شرح داده، بسیار کمک‌کننده است: ویژگی‌های رفتاری مربیان موفق اتیسم .

قدم هشتم: حفظ ارتباط و پذیرش واکنش والدین

ممکن است صحبت‌های شما باعث ناراحتی یا واکنش والدین شود. در این مواقع از فشار روانی بپرهیزید، احساسات آن‌ها را تأیید کنید و گفتگوی بعدی را باز نگه دارید. بذر آگاهی که امروز می‌کارید، روزی ثمر خواهد داد.

نکات کلیدی مهم

  • لحن دلسوزانه، غیرقضاوتگر و حامی داشته باشید.
  • از برچسب‌زنی خودداری کنید و زمان بدهید.
  • متخصصان را معرفی کنید و به منابع معتبر رجوع دهید.
  • صبور باشید؛ پذیرش زمان می‌برد.

برچسب ها: اتیسماختلالات رشدیروانشناسی کودکگفتگو با والدین
قبلی تحلیل رفتار کاربردی در کاردرمانی: چگونه یک کاردرمانگر می‌تواند از اصول ABA برای خدمات مؤثرتر بهره‌برداری کند؟
بعدی گزارش مرداد ماه موسسه تاک

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نوشته‌های تازه
  • تقویت خلاقیت در کودکان اتیسم
  • ورود کودک اتیستیک به مدرسه
  • گزارش عملکرد شهریور ماه
  • خیریه ها و موسسات حوزه اتیسم
  • گزارش مرداد ماه موسسه تاک
  • راهنمای گفتگو با والدین درباره نشانه‌های اوتیسم در کودک
  • تحلیل رفتار کاربردی در کاردرمانی: چگونه یک کاردرمانگر می‌تواند از اصول ABA برای خدمات مؤثرتر بهره‌برداری کند؟
  • بازدید آکادمی خیر ایران از مؤسسه تاک؛ روزی برای دیدن، شنیدن و فهمیدن
  • کارگاه مدیریت اضطراب و استرس؛ راهی برای بازگشت به آرامش
  • گزارش عملکردی تیرماه 1404 موسسه تاک
  • گزارش عملکردی خرداد 1404 موسسه تاک
  • پیشرفت‌های نوین در تحلیل رفتار کاربردی (ABA) برای درمان اتیسم
  • گزارش عملکردی اردیبهشت 1404 موسسه تاک
  • وقتی دل بسوزد، اتفاقی بزرگ می‌افتد
دسته‌ها
  • آموزش مربیان
  • اخبار تاک
  • اختلالات رشدی تحولی
  • تازه های علمی
  • گالری
  • گزارش عملکرد ماهانه
  • مقاله

موسسه تربیت انسان کارآمد (تاك) از سال 1396 در حوزه مداخلات موثر یا رویکرد رفتار درمانی در حال فعاليت است.در مدرسه اتیسم تاک، برای فرزندانی که در طیف اختلال اتیسم قرار دارند مداخلات موثری با رویکرد رفتار درمانی انجام ميشود تا بتوانند استقلال و شرایط بهتری را در زندگی آینده خود و خانواده ایجاد كنند.

دسترسی سریع
  • خانه
  • دانشنامه
  • دوره ها
  • رویدادها
  • خدمات تاک
  • درباره تاک
  • تماس با ما
  • حمایت مالی
تماس با ما
  • تهران، خیابان کریم‌خان، خیابان نجات‌الهی(ویلا)، خیابان شهید کلانتری، پلاک ۶۹
  • 09027490627 - ۰۲۱-۸۸۸۹۴۶۷۵
  • ۰۲۱-۸۸۸۵۳۷۴۵
نمادها
کلیه حقوق مادی و معنوی برای موسسه تاک محفوظ می باشد © 1396-1403 | طراح: همسپار | پشتیبانی توسط yacsl
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://takfound.ir/?p=13544
مرورگر شما از HTML5 پشتیبانی نمی کند.