جستجو برای:
سبد خرید 0
  • کلینیک تاک
  • آشنایی با تاک
    • تیم تاک
    • مدرسان
    • درباره تاک
    • تماس با ما
  • مجله
    • اخبار تاک
    • تازه های علمی
      • اختلالات رشدی تحولی
    • گزارش عملکرد ماهانه
    • آموزش مربیان
    • گالری
  • رویدادها
  • محصولات
    • ماگ
    • کارت پستال
    • تابلو نقاشی
  • ابزارهای کمک آموزشی
  • دوره های آموزشی
    • آموزش خانواده
    • تربیت مربی
    • دوره های عمومی
  • کلینیک تاک
  • آشنایی با تاک
    • تیم تاک
    • مدرسان
    • درباره تاک
    • تماس با ما
  • مجله
    • اخبار تاک
    • تازه های علمی
      • اختلالات رشدی تحولی
    • گزارش عملکرد ماهانه
    • آموزش مربیان
    • گالری
  • رویدادها
  • محصولات
    • ماگ
    • کارت پستال
    • تابلو نقاشی
  • ابزارهای کمک آموزشی
  • دوره های آموزشی
    • آموزش خانواده
    • تربیت مربی
    • دوره های عمومی
حمایت مالی
جستجو کردن
  • کلینیک تاک
  • آشنایی با تاک
    • تیم تاک
    • مدرسان
    • درباره تاک
    • تماس با ما
  • مجله
    • اخبار تاک
    • تازه های علمی
      • اختلالات رشدی تحولی
    • گزارش عملکرد ماهانه
    • آموزش مربیان
    • گالری
  • رویدادها
  • محصولات
    • ماگ
    • کارت پستال
    • تابلو نقاشی
  • ابزارهای کمک آموزشی
  • دوره های آموزشی
    • آموزش خانواده
    • تربیت مربی
    • دوره های عمومی
فهرست
  • کلینیک تاک
  • آشنایی با تاک
    • تیم تاک
    • مدرسان
    • درباره تاک
    • تماس با ما
  • مجله
    • اخبار تاک
    • تازه های علمی
      • اختلالات رشدی تحولی
    • گزارش عملکرد ماهانه
    • آموزش مربیان
    • گالری
  • رویدادها
  • محصولات
    • ماگ
    • کارت پستال
    • تابلو نقاشی
  • ابزارهای کمک آموزشی
  • دوره های آموزشی
    • آموزش خانواده
    • تربیت مربی
    • دوره های عمومی
جستجو کردن
Close this search box.

دانشنامه

تاک > دانشنامه > آموزش مربیان > آموزش توالت‌ رفتن (یادگیری صحیح ادرارکردن)

آموزش توالت‌ رفتن (یادگیری صحیح ادرارکردن)

9 شهریور 1403
آموزش مربیان
  • آموزش توالت‌رفتن (یادگیری صحیح ادرارکردن)

ادرارکردن درست و صحیح به این معناست که یادگیرنده/ فرزند ادرار خود را بر روی سنگ توالت/ صندلی توالت/ توالت‌فرنگی انجام دهد و اگر در بخش‌هایی خارج از این ناحیه مثلاً در اطراف و کف دستشویی، ادرار بریزد، رفتار صحیح تلقی نمی‌گردد.

  • روش اندازه‌گیری

پیش از آنکه یادگیرنده/ فرزند از توالت استفاده کند، شما بایستی توالت را از لحاظ تمیزی کف و نبود هیچ ادراری در آنجا بررسی کنید و در صورت نیاز، آنجا را تمیز کنید.

در زمان جمع‌آوری داده هیچ تقویت و هیچ سرنخی ندهید. پس از اینکه یادگیرنده/ فرزند ادرار کرد و از توالت دور شد، شما در فاصله یک متری توالت بایستید و لبه، پشت و بیرون توالت و همچنین کف و اطراف توالت را مشاهده کنید.

اگر در اطراف و غیر از جای مشخص‌شده ادرار دیدید، علامت منفی (-) و اگر ادرار فقط در محل مشخص‌شده بود، علامت مثبت (+) را در جدول ثبت کنید.

  • روش آموزش

هنگامی که یادگیرنده/ فرزند از توالت استفاده می‌کند، شما پشت‌ سر او بایستید و به او سرنخ فیزیکی بدهید تا او بتواند ادرار خود را به داخل سنگ توالت/ صندلی توالت/ توالت‌فرنگی هدایت کند و سپس توالت را بشوید و یا سیفون را بکشد.

در صورت لزوم، از سرنخ فیزیکی نیز برای کمک به یادگیرنده/ فرزند برای تمیزکردن ادرار در توالت یا زمین استفاده می‌شود. شما او را راهنمایی کنید که شلنگ بردارد، زمین یا توالت را بشوید و دستانش را بشوید و خشک کند. به‌ترتیب سرنخ فیزیکی شما باید کمتر شود و شما سایه شوید و سپس به‌مرور این فاصله را بیشتر کنید و حذف شوید. رفتارهایی که یادگیرنده/ فرزند به‌طور مستقل انجام می‌دهد را با تقویت‌کننده مناسب تقویت کنید.

اگر یادگیرنده/ فرزند شما اشتباهی انجام داد مثلاً نتوانست درب توالت‌فرنگی را باز کند و یا سطح زمین را تمیز کند، شما او را به یک مرحله قبل‌تر برگردانید و دوباره انجام دهید. در هر بار دستشویی رفتن کلیه این گام‌ها را تکرار کنید و این آموزش را می‌توانید در چند دستشویی مختلف که شبیه به دستشویی خانگی هستند، انجام دهید.

  • گرفتن بیس‌لاین یا خط پایه

برای ثبت این اطلاعات هیچ تقویت و هیچ نوع سرنخی ندهید. داده‌ها را در یک نوبت از روز ثبت کنید. ثبت اطلاعات خط پایه به‌مدت یک هفته ادامه یابد. زمان حضور یادگیرنده/ فرزند در توالت از لحظه ورود باید حدود 2 الی 3 دقیقه باشد.

در جدول روبه‌رو، یادگیرنده در نوبت اول، در محل مشخص‌شده (سنگ توالت) ادرار کرد. بنابراین علامت (+) ثبت گردید و در نوبت دوم، ادرار در اطراف محل مشخص‌شده نیز مشاهده شد بنابراین علامت (_) ثبت گردید.

برچسب ها: آموزش توالت رفتنآموزش مربیان اتیسماتیسمتشخیص اتیسمتوالت رفتن در کودکان
قبلی آموزش فرامین تک‌بخشی
بعدی آموزش توالت‌رفتن (یادگیری صحیح مدفوع‌کردن)

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نوشته‌های تازه
  • گفتاردرمانی در کودکان اتیسم: نقش کلیدی در ارتقاء ارتباط و کیفیت زندگی
  • اختلال اتیسم: درک، تشخیص و راهکارهای زندگی
  • تفاهم‌نامه همکاری آموزشی و پژوهشی دانشگاه تهران و انجمن زندگی‌بخش کارآمد
  • علایم اختلال طیف اتیسم
  • اختلال طیف اتیسم چیست؟
  • عوامل موثر بر سلامت روانی و جسمی والدین دارای فرزند اوتیسم
  • آموزش هدایت به توالت با صدای زنگ
  • آموزش رفتن به توالت در فرد دارای اتیسم
  • آموزش توالت‌رفتن (یادگیری صحیح مدفوع‌کردن)
  • آموزش توالت‌ رفتن (یادگیری صحیح ادرارکردن)
  • آموزش فرامین تک‌بخشی
  • آموزش توالت‌رفتن در مکان‌های عمومی  (مدت‌زمان استفاده از دستشویی)
  • آموزش انتخاب لباس
  • آموزش اعلام توالت رفتن به فرد اتیسم
دسته‌ها
  • آموزش مربیان
  • اخبار تاک
  • اختلالات رشدی تحولی
  • تازه های علمی
  • گالری
  • گزارش عملکرد ماهانه
  • مقاله

موسسه تربیت انسان کارآمد (تاك) از سال 1396 در حوزه مداخلات موثر یا رویکرد رفتار درمانی در حال فعاليت است.در مدرسه اتیسم تاک، برای فرزندانی که در طیف اختلال اتیسم قرار دارند مداخلات موثری با رویکرد رفتار درمانی انجام ميشود تا بتوانند استقلال و شرایط بهتری را در زندگی آینده خود و خانواده ایجاد كنند.

دسترسی سریع
  • خانه
  • دانشنامه
  • دوره ها
  • رویدادها
  • خدمات تاک
  • درباره تاک
  • تماس با ما
  • حمایت مالی
تماس با ما
  • تهران، خیابان کریم‌خان، خیابان نجات‌الهی(ویلا)، خیابان شهید کلانتری، پلاک ۶۹
  • 09027490627 - ۰۲۱-۸۸۸۹۴۶۷۵
  • ۰۲۱-۸۸۸۵۳۷۴۵
کلیه حقوق مادی و معنوی برای موسسه تاک محفوظ می باشد © 1396-1403 | پشتیبانی توسط yacsl
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://takfound.ir/?p=11615
مرورگر شما از HTML5 پشتیبانی نمی کند.