آموزش نوشیدن با فنجان
- نوشیدن با فنجان
هرگاه به یادگیرنده/ فرزند فرمان «بنوش» داده شود، (آب یا آبمیوه و…) او باید بتواند:
۱) لیوان را برداشته، ۲) بهسمت دهان خود ببرد، ۳) سرش را به عقب خم کند، ۴) نوشیدنی را وارد دهان خود کند.
لیوان میتواند علامتگذاری شود تا شما متوجه شوید که آیا از آن نوشیده است یا خیر. پاسخ درست بایستی در عرض ۱۰ ثانیه و بهطور مستقل و بدون کلیشه صادر شود. اگر مایع را از دهانش خارج کند یا آن را بیرون بریزد، پاسخ نادرست میباشد.
- روش اندازهگیری (تعداد دفعات بروز رفتار)
اگر یادگیرنده/ فرزند بهدرستی از فنجان نوشید، علامت (+) و در غیر این صورت علامت (-) در جدول ثبت کنید. دادهها برای هر جرعهای که یادگیرنده/ فرزند مینوشد، ثبت میگردد. پاسخها میتواند بهصورت تعداد دفعات و یا درصد بروز پاسخها ثبت شود.
- پیشآزمون
یک فنجان آب/ نوشیدنی را به یادگیرنده/ فرزند داده و فرمان «… خود را بنوش» را صادر میکنید. هیچ سرنخ و پاداشی نیز به او نمیدهید. اگر پس از ۱۰ ثانیه پاسخی ارائه نداد، یک فرمان جایگزین که یادگیرنده/ فرزند آن را بهطور مستقلانه بلد است (برای مثال: دست بزن) به او داده و برنامه را خاتمه میدهید.
- روش آموزش
برای کمک و دادن سرنخ فیزیکی به یادگیرنده/ فرزند در پشت سر او قرار بگیرید. میتوانید با استفاده از تقویتهای مناسب و مورد علاقه یادگیرنده/ فرزند، پاسخهای مناسب و درست را در او به وجود آورید.
سرنخهای فیزیکی در ابتدا کامل و سپس به مرور کمتر شده و در نهایت حذف شده و شما تبدیل به سایه میشوید. در ابتدا میتوانید از فنجانهای کوچک یا پیمانههای دارو استفادهکنید.
پس از یادگرفتن مهارت نوشیدن و نریختن مایع، میزان حجم آن را میتوانید افزایش دهید.
- تعمیم
تعمیم این برنامه میتواند نوشیدن از فنجانهای دیگر باشد. در طول انجام تعمیم، هیچ سرنخ و پاداشی ارائه نمیشود.
میتوانید از نوشیدنیهای ترجیحی در طول آموزش استفاده کنید. اگر پس از ۱۰ ثانیه پاسخی ارائه نداد، فرمانهای دیگری به او بدهید و برنامه را خاتمه دهید.
دادههای تعمیم، قبل از شروع آموزش ثبت میشود و پس از ۱۰۰شدن آموزش، دادههای تعمیم ثبت میگردد.
علامت نشاندهنده تعمیم بر روی نمودار با علامت آموزش متفاوت هستند و این دو نقطه آموزش و تعمیم بر روی نمودار به یکدیگر وصل نمیشوند.
دیدگاهتان را بنویسید