جستجو برای:
سبد خرید 0
  • کلینیک تاک
  • آشنایی با تاک
    • تیم تاک
    • مدرسان
    • درباره تاک
    • تماس با ما
  • مجله
    • اخبار تاک
    • تازه های علمی
      • اختلالات رشدی تحولی
    • گزارش عملکرد ماهانه
    • آموزش مربیان
    • گالری
  • رویدادها
  • محصولات
    • ماگ
    • کارت پستال
    • تابلو نقاشی
  • ابزارهای کمک آموزشی
  • دوره های آموزشی
    • آموزش خانواده
    • تربیت مربی
    • دوره های عمومی
  • کلینیک تاک
  • آشنایی با تاک
    • تیم تاک
    • مدرسان
    • درباره تاک
    • تماس با ما
  • مجله
    • اخبار تاک
    • تازه های علمی
      • اختلالات رشدی تحولی
    • گزارش عملکرد ماهانه
    • آموزش مربیان
    • گالری
  • رویدادها
  • محصولات
    • ماگ
    • کارت پستال
    • تابلو نقاشی
  • ابزارهای کمک آموزشی
  • دوره های آموزشی
    • آموزش خانواده
    • تربیت مربی
    • دوره های عمومی
حمایت مالی
جستجو کردن
  • کلینیک تاک
  • آشنایی با تاک
    • تیم تاک
    • مدرسان
    • درباره تاک
    • تماس با ما
  • مجله
    • اخبار تاک
    • تازه های علمی
      • اختلالات رشدی تحولی
    • گزارش عملکرد ماهانه
    • آموزش مربیان
    • گالری
  • رویدادها
  • محصولات
    • ماگ
    • کارت پستال
    • تابلو نقاشی
  • ابزارهای کمک آموزشی
  • دوره های آموزشی
    • آموزش خانواده
    • تربیت مربی
    • دوره های عمومی
فهرست
  • کلینیک تاک
  • آشنایی با تاک
    • تیم تاک
    • مدرسان
    • درباره تاک
    • تماس با ما
  • مجله
    • اخبار تاک
    • تازه های علمی
      • اختلالات رشدی تحولی
    • گزارش عملکرد ماهانه
    • آموزش مربیان
    • گالری
  • رویدادها
  • محصولات
    • ماگ
    • کارت پستال
    • تابلو نقاشی
  • ابزارهای کمک آموزشی
  • دوره های آموزشی
    • آموزش خانواده
    • تربیت مربی
    • دوره های عمومی
جستجو کردن
Close this search box.
تاک > دانشنامه > تازه های علمی > اتیسم و زندگی هیجانی (آیا اتیسم ها نیز نیازهای هیجانی دارند؟ طرحواره های ناکارآمد هیجانی در اتیسم ها به چه صورت شکل می گیرد)؟

اتیسم و زندگی هیجانی (آیا اتیسم ها نیز نیازهای هیجانی دارند؟ طرحواره های ناکارآمد هیجانی در اتیسم ها به چه صورت شکل می گیرد)؟

6 آبان 1402
تازه های علمی

بهاره محمدی – مهر 1402

  طرحواره هیجانی به باورها، تفاسیر، مفاهیم، برنامه‌ها و راهبردهایی اطلاق می‌شود که به هنگام تجربه یک هیجان به کار گرفته می‌شوند. تقریباً هر کسی هیجان‌هایی از قبیل غم، اضطراب و یا خشم را تجربه کرده است امّا همه دچار افسردگی اساسی، اختلال اضطراب فراگیر و یا اختلال وحشت‌زدگی نمی‌شوند. چیزی که موجب تداوم هیجان‌ها می‌شود تا به اختلال روان‌شناختی تبدیل شوند، تنها تجربه‌ی هیجان نیست، بلکه تفسیری که از هیجان ‌می‌شود و راهبردهایی که فرد برای مقابله با آن به کار می‌گیرد مهم است. در واقع طرحواره هیجانی باورهای بنیادین هستند که افراد درباره خود، دیگران و محیط دارند، و به طور معمول از ارضا نشدن نیازهای اولیه به خصوص نیازهای عاطفی در دوران کودکی سرچشمه می­گیرند؛ که تداوم بخش­اند و در برابر تغییر، مقاومت زیادی نشان می­دهند (زینل،2020).

 

حالا سوال اینجاست افراد اتیسمی که دارای ویژگی­هایی همچون، مشکل در پردازش اطلاعات و تعمیم آن، مشکل در پیش بینی عواقب یک عمل، مشکل در درک مفهوم زمان و … هستند آیا نیازهای هیجانی دارند؟ طرحواره­های ناکارآمد هیجانی در آنها نیز شکل می­گیرد؟

مباحث اخیر نشان داده­اند، که افراد مبتلا به اتیسم نه تنها می­توانند احساسات دیگران را درک کنند، بلکه برخی از آنها حتی می­توانند همدلی نیز بکنند . این افراد با همدلی به دیدگاه‌های دیگران پاسخ می‌دهند (چاپل و همکاران، 2021). همچنین لازم به ذکر است، اگرچه پژوهش­های اثبات شده کمی در مورد ارتباط اتیسم با همدلی وجود دارد، اما 50٪ افراد مبتلا به اتیسم نیز دارای الکسی تایمی هستند؛ یعن شرایطی که درک و شناسایی و توصیف احساسات را دشوار می­کند. با این حال، این مختص افراد مبتلا به اتیسم نیست، زیرا 10٪ افراد غیر اتیسم نیز الکسی تایمی دارند (ماراس و بولر، 2011).

در این راستا تحقیقات گذشته نشان داده؛ افراد ASD جزئیات کمتری از خاطرات و وقایع اتفاق افتاده در گذشته را به یاد می­آورند و دقت کمتری نسبت به افراد معمولی مشابه خود در یادآوری رویدادی که قبلاً شاهد آن بوده‌اند دارند. البته افراد مبتلا به ASD به همان اندازه به اشتباه جزئیات معمول طرحواره را گزارش می­کنند و به همان اندازه مستعد اشتباه گرفتن منبعی از یک منبع دیگر هستند که در افراد عادی وجود دارد. همان طور که می­دانیم، طرحواره­ها کمک شایانی به یادگیری و حل مسئله می­کند در این راستا، افراد اتیسم نیز برای حل و مقایسه مشکلات از طرحواره­ها درونی خود استفاده می­کنند و تا حدودی درک درستی از رابطه عِلّی بین رویدادها، شخصیت‌ها و اعمال دارند. افراد دارای اتیسم تفکرشان برآمده از محیط، داده­های حسی، دروندادها حسی و به اصطلاح تفکر پایین به بالا دارند اما افراد غیراتیستیک تفکرشان بر اساس یادگیری و خاطرات و تجربیات پیشین است و تاثیر همین یادگیری و تجربیات پیشین است که موجب تفکر بالا به پایین می­گردد. این شیوه، تفکر را محدود به تجربیات پیشین می­کند که همان کلیات ذهن است. اما فرد دارای اتیسم تفکرش متکی به دروندادهای حسی فعلی هست، به همین خاطر است که این افراد مستعد داشتن ذهن­های خلاق و ایده­ پرداز هستند. البته باید خاطر نشان شد، کیفیت و کمیت این ویژگی­ها مطرح شده در افراد اتیسم بستگی زیادی به سن و شدت وجود ناهنجار در آنها دارد (روت و همکاران، 2017؛ لوث، گومز، هاپه، 2011؛ ماراس و بولر، 2011).

براساس تحقیقات میچل، شپارد و کسیدی در سال (2021)، به نظر می­رسد یک همبستگی در رابطه با شباهت های مرتبط با رفتارهای محدود کننده ی تکرار (RRB)  و طرحواره­ها وجود دارد. بنابراین ما فرض می کنیم که RRB ها می­توانند شکلی از بیان شماتیک (نموداری برای نمایش عناصر یک سامانه است که به جای استفاده از تصاویر واقعی، با استفاده از نمادهای کلی ترسیم می‌شود) باشند. زندگی در یک جامعه عمدتاً عصبی می­تواند بر رشد برخی از توانایی های افراد اوتیسم تأثیر منفی بگذارد. به همین دلیل، افراد اوتیستیک ممکن است سبک تعامل خود را پنهان کنند، یا ممکن است شروع به «نقاب» زدن بر رفتار خود کنند و شروع به تقلید از تعامل اجتماعی همسالان عصبی خود کنند. این می­تواند به طور بالقوه باعث ­تضعیف سلامت روان و رفاه جامعه شود. بنابراین می‌توان گفت که افراد طیف اتیسم هم نیازهای هیجانی دارند و کمبود آنها به مراتب باعث ایجاد طرحواره­های ناسازگار اولیه در آنها می­شود. در نتیجه نیاز است، خانواده و محیط آموزشی شروع به تطبیق روش پردازش ASD کند تا اطمینان حاصل شود که محیط‌ها و تعاملات برای حمایت از نیازهای طیف اتیسم مناسب باشد، در واقع گاهی به دلیل عدم آگاهی جامعه از ویژگی­های اتیسم، باعث جدا شدن آنها از جامعه اصلی می­­شوند که این امر سلامت روان آنها را به خطر می­اندازد و از رشد کامل افراد اوتیستیک جلوگیری می­کند. این وضعیت نه تنها برای رشد افراد اوتیستیک مشکل ساز باشد، بلکه به ضرر جامعه گسترده­تر نیز است، تا جایی که افراد اوتیستیک به طور موثر از مشارکت کامل در جامعه جلوگیری می­کنند. همچنین وجود تصورات نادرست و به مراتب رفتارهای نادرست جامعه نسبت به این افراد می‌تواند منجر به طرد شدن افراد اوتیستیک از دنیای اجتماعی به درجه‌ای شود که برای گروه‌های اوتیستیک و غیر اوتیستیک مضر است، زیرا هر دو از فرصت‌های بهره‌مندی از مهارت‌ها و توانایی‌های یکدیگر محروم هستند. علاوه بر این، طرد اجتماعی می‌تواند بر سلامت روان تأثیر منفی بگذارد، و فرد را به تظاهر به غیر آنچه که هست سوق دهد که منجر به کم اعتنایی و احساس تعلق خنثی شده می‌شود (کلی، دیویس و کلمنت، 2022). همچنین وضعیت سلامت روان به دلیل اثرات طرحواره­های ناسازگار در طیف اتیسم تضعیف می­شود و رابطه معناداری بین طرحواره­های ناسازگار و صفت های منفی طیف اتیسم وجود دارد (ووییک، آرنتز، 2017).

 در افراد اتیسم نیز مانند افراد معمولی باید نیازهای هیجانی اولیه ارضاء شود. در غیر این صورت با توجه به سطح و طیفی که فرد اتیسم دارد، به مراتب کمبود ارضا نیاز های هیجانی در این افراد نیز مانند افراد معمولی ایجاد طرحواره­های ناسازگار و آسیب­های روانی بیشتری می­کند. البته لازم به ذکر است، پژوهشی که به صورت دقیق و مستقیم به نوع و دلایل طرحواره­های ایجاد شده در افراد اتیسم بپردازد در دست پژوهشگر قرار نگرفت، در نتیجه پژوهشگر بر اساس مشاهده بالینی خود نتیجه­گیری می­کند که وجود طرحواره­هایی چون نقص و شرم، انزوای اجتماعی، وابستگی و شکست در این افراد بیشتر قابل درک و مشاهده است و همچنین به دلیل این که پژوهش داخلی نیز در این زمینه در دست پژوهشگر قرار نگرفته است، وجود نیاز پژوهشی و توجه بیشتر به این زمینه در پژوهش­های آتی دیده می­شود.

References

 

    • Chapple M, Davis P, Billington J, Myrick JA, Ruddock C, Corcoran R. (2021). Overcoming the Double Empathy Problem Within Pairs of Autistic and Non-autistic Adults Through the Contemplation of Serious Literature. Front Psychol. 2021 Jul 27;12:708375. doi: 10.3389/fpsyg.2021.708375.

    • Kelly, K., Davis, S., & Clement, J. (2022). Schematic Driven Pedagogy (SDP): The Potential Impact for Children with Autism Spectrum Disorder. Teacher Education Advancement Network Journal, 14(1), 76-79.‏ doi: Vol. 14 No. 1 (2022): TEAN Journal

    • Lee Hay, Robert. (2015). Emotional schema therapy. Translation: Siros Jahangiri , Tehran: Ibn Sina Publications. 6615/20115/jafaripub/book

    • Loth E, Gómez JC, Happé F. (2011). Do high-functioning people with autism spectrum disorder spontaneously use event knowledge to selectively attend to and remember context-relevant aspects in scenes? J Autism Dev Disord. 2011 Jul;41(7):945-61. https://doi.org/10.1007/s10803-010-1124-6

    • Maras, K., & Bowler, D. M. (2011). Brief report: Schema consistent misinformation effects in eyewitnesses with autism spectrum disorder. Journal of Autism and Developmental Disorders, 41, 815-820.‏ https://doi.org/10.1007/s10803-010-1089-5

    • Mitchell P, Sheppard E, Cassidy S. (2021). Autism and the double empathy problem: Implications for development and mental health. Br J Dev Psychol. 2021 Mar;39(1):1-18. doi: 10.1111/bjdp.12350.

    • Root, J. R., Browder, D. M., Saunders, A. F., & Lo, Y. (2017). Schema-Based Instruction With Concrete and Virtual Manipulatives to Teach Problem Solving to Students With Autism. Remedial and Special Education, 38(1), 42-52. doi.org/10.1177/0741932516643592

    • Tianyuan K. (2020). Thinking about feeling: Using trait emotional intelligence in understanding the associations between early maladaptive schemas and coping styles. Psychol Psychother; 93(1):1-20. https://doi.org/10.1111/papt.12202

    • Vuijk R, Arntz A. (2017). Schema therapy as treatment for adults with autism spectrum disorder and comorbid personality disorder: Protocol of a multiple-baseline case series study testing cognitive-behavioral and experiential interventions. Contemp Clin Trials Commun. 2017 Jan 6;5:80-85. doi: 10.1016/j.conctc.2017.01.001.

    • Zeynel Z. ( 2020).  Adverse childhood experiences lead to trans-generational transmission of early maladaptive schemas. Child Abuse Negl; 99: 104235. 10.1016/j.chiabu.2019.104235

برچسب ها: اتیسماتیسم و روش زندگیانجمن نگهداری اتیسمپردازش اطلاعات در اتیسمتربیت اتیسمروش های بالینی نگهداری از اتیسمنیازهای هیجانیهیجان در اتیسم
قبلی گزارش عملکرد مهرماه 1402 موسسه تاک
بعدی اتیسم در تصویر بزرگسالی

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نوشته‌های تازه
  • پیشرفت‌های نوین در تحلیل رفتار کاربردی (ABA) برای درمان اتیسم
  • وقتی دل بسوزد، اتفاقی بزرگ می‌افتد
  • گفتاردرمانی در کودکان اتیسم: نقش کلیدی در ارتقاء ارتباط و کیفیت زندگی
  • اختلال اتیسم: درک، تشخیص و راهکارهای زندگی
  • تفاهم‌نامه همکاری آموزشی و پژوهشی دانشگاه تهران و انجمن زندگی‌بخش کارآمد
  • علایم اختلال طیف اتیسم
  • اختلال طیف اتیسم چیست؟
  • عوامل موثر بر سلامت روانی و جسمی والدین دارای فرزند اوتیسم
  • آموزش هدایت به توالت با صدای زنگ
  • آموزش رفتن به توالت در فرد دارای اتیسم
  • آموزش توالت‌رفتن (یادگیری صحیح مدفوع‌کردن)
  • آموزش توالت‌ رفتن (یادگیری صحیح ادرارکردن)
  • آموزش فرامین تک‌بخشی
  • آموزش توالت‌رفتن در مکان‌های عمومی  (مدت‌زمان استفاده از دستشویی)
دسته‌ها
  • آموزش مربیان
  • اخبار تاک
  • اختلالات رشدی تحولی
  • تازه های علمی
  • گالری
  • گزارش عملکرد ماهانه
  • مقاله

موسسه تربیت انسان کارآمد (تاك) از سال 1396 در حوزه مداخلات موثر یا رویکرد رفتار درمانی در حال فعاليت است.در مدرسه اتیسم تاک، برای فرزندانی که در طیف اختلال اتیسم قرار دارند مداخلات موثری با رویکرد رفتار درمانی انجام ميشود تا بتوانند استقلال و شرایط بهتری را در زندگی آینده خود و خانواده ایجاد كنند.

دسترسی سریع
  • خانه
  • دانشنامه
  • دوره ها
  • رویدادها
  • خدمات تاک
  • درباره تاک
  • تماس با ما
  • حمایت مالی
تماس با ما
  • تهران، خیابان کریم‌خان، خیابان نجات‌الهی(ویلا)، خیابان شهید کلانتری، پلاک ۶۹
  • 09027490627 - ۰۲۱-۸۸۸۹۴۶۷۵
  • ۰۲۱-۸۸۸۵۳۷۴۵
کلیه حقوق مادی و معنوی برای موسسه تاک محفوظ می باشد © 1396-1403 | پشتیبانی توسط yacsl
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://takfound.ir/?p=8593
مرورگر شما از HTML5 پشتیبانی نمی کند.