جستجو برای:
سبد خرید 0
  • آشنایی با تاک
    • کلینیک تاک
    • تیم تاک
    • مدرسان
    • درباره تاک
    • تماس با ما
  • مجله
    • رویدادها
    • اخبار تاک
    • تازه های علمی
      • اختلالات رشدی تحولی
    • گزارش عملکرد ماهانه
    • آموزش مربیان
    • گالری
  • محصولات
    • ماگ
    • کارت پستال
    • تابلو نقاشی
    • بازی
  • دوره های آموزشی
    • آموزش خانواده
    • تربیت مربی
    • دوره های عمومی
  • ابزارهای کمک آموزشی
  • آشنایی با تاک
    • کلینیک تاک
    • تیم تاک
    • مدرسان
    • درباره تاک
    • تماس با ما
  • مجله
    • رویدادها
    • اخبار تاک
    • تازه های علمی
      • اختلالات رشدی تحولی
    • گزارش عملکرد ماهانه
    • آموزش مربیان
    • گالری
  • محصولات
    • ماگ
    • کارت پستال
    • تابلو نقاشی
    • بازی
  • دوره های آموزشی
    • آموزش خانواده
    • تربیت مربی
    • دوره های عمومی
  • ابزارهای کمک آموزشی
حمایت مالی
جستجو کردن
0 تومان 0 سبد خرید
  • آشنایی با تاک
    • کلینیک تاک
    • تیم تاک
    • مدرسان
    • درباره تاک
    • تماس با ما
  • مجله
    • رویدادها
    • اخبار تاک
    • تازه های علمی
      • اختلالات رشدی تحولی
    • گزارش عملکرد ماهانه
    • آموزش مربیان
    • گالری
  • محصولات
    • ماگ
    • کارت پستال
    • تابلو نقاشی
    • بازی
  • دوره های آموزشی
    • آموزش خانواده
    • تربیت مربی
    • دوره های عمومی
  • ابزارهای کمک آموزشی
فهرست
  • آشنایی با تاک
    • کلینیک تاک
    • تیم تاک
    • مدرسان
    • درباره تاک
    • تماس با ما
  • مجله
    • رویدادها
    • اخبار تاک
    • تازه های علمی
      • اختلالات رشدی تحولی
    • گزارش عملکرد ماهانه
    • آموزش مربیان
    • گالری
  • محصولات
    • ماگ
    • کارت پستال
    • تابلو نقاشی
    • بازی
  • دوره های آموزشی
    • آموزش خانواده
    • تربیت مربی
    • دوره های عمومی
  • ابزارهای کمک آموزشی
جستجو کردن
Close this search box.

دانشنامه

تاک > دانشنامه > مقاله > تقویت خلاقیت در کودکان اتیسم

تقویت خلاقیت در کودکان اتیسم

7 مهر 1404
مقاله
تقویت خلاقیت در کودکان دارای اختلال طیف اتیسم با هنر، بازی و موسیقی‌درمانی
تقویت خلاقیت در کودکان دارای اختلال طیف اتیسم | مقاله پژوهش‌محور

تقویت خلاقیت در کودکان دارای اختلال طیف اتیسم: پژوهش‌محور و کاربردی

چکیده: خلاقیت یکی از مهارت‌های مهم زندگی است که با روش‌های مناسب می‌توان آن را در کودکان دارای اختلال طیف اتیسم (ASD) تقویت کرد. پژوهش‌های اخیر نشان می‌دهد روش‌های هنر-محور، بازی‌محور و موسیقی‌درمانی می‌توانند با توجه به تفاوت‌های فردی و نیازهای حسی هر کودک به بیان خود، انعطاف‌پذیری فکری و مهارت‌های اجتماعی کمک کنند. در این مقاله شواهد پژوهشی، راهکارهای عملی برای والدین و مربیان، و نکات سنجش پیشرفت معرفی می‌شود.

چرا تقویت خلاقیت برای کودکان مبتلا به اختلال اتیسم مهم است؟

خلاقیت به کودک کمک می‌کند تا راه‌های جایگزینی برای حل مسئله، بیان احساسات و برقراری ارتباط بیابد؛ مهارت‌هایی که بسیاری از کودکان دارای اختلال طیف اتیسم در آن‌ها چالش دارند. تمرین خلاقیت می‌تواند انعطاف‌پذیری شناختی، توانایی تولید ایده‌های نو و اعتمادبه‌نفس را افزایش دهد. همچنین از طریق فعالیت‌های گروهی، فرصتی برای تمرین مهارت‌های اجتماعی فراهم می‌آورد.

شواهد پژوهشی کوتاه

  • هنردرمانی و مداخلات خلاقانه: مطالعات نشان می‌دهند مداخلات مبتنی بر هنر (نقاشی، کاردستی، فعالیت‌های بصری) می‌توانند نتایج مثبت در بیان خود و مهارت‌های عملکردی کودکان اتیسم داشته باشند.
  • موسیقی‌درمانی و بازی‌های بداهه: برخی پژوهش‌ها گزارش کرده‌اند که موسیقی‌درمانی تعامل اجتماعی و زبان را تقویت می‌کند، اما کارآزمایی‌های بالینی بزرگ (RCT) اثربخشی پایدار آن را قطعی نمی‌دانند.
  • بازی‌درمانی و حرکت خلاق: این روش‌ها باعث افزایش انگیزش، مشارکت و بیان خلاق می‌شوند و به‌ویژه برای کودکانی که رفتارهای تکراری دارند، مناسب‌اند.

راهکارهای عملی برای والدین و مربیان

  1. تمرکز بر علاقهٔ کودک: علایق خاص کودک می‌تواند نقطهٔ شروعی برای فعالیت‌های خلاق باشد. (مثلاً طراحی ایستگاه قطار با لگو)
  2. هنر و رسانه‌های بصری: کلاژ آزاد، مجسمه‌سازی با گل رس سبک یا پروژه‌های ترکیبی خلاقانه به بیان هیجانات کمک می‌کند.
  3. موسیقی و بداهه‌نوازی: جلسات کوتاه موسیقی با اهداف مشخص (مثل افزایش تماس چشمی) توصیه می‌شود.
  4. بازی‌های ساخت‌وساز و LEGO-therapy: نقش‌آفرینی گروهی در پروژه‌های ساخت‌وساز مهارت‌های همکاری و حل مسئله را تقویت می‌کند.
  5. حرکات خلاق و نمایش کوتاه: رقص آزاد، بازی‌های تقلیدی و نمایش خلاق باعث رشد تفکر نمادین می‌شوند.

طراحی یک جلسه آموزشی خلاق (۳۰–۴۵ دقیقه‌ای)

  1. گرم‌کردن: ۵ دقیقه فعالیت حسی آرام
  2. معرفی موضوع: ۵ دقیقه نمایش یک شیء یا موسیقی کوتاه
  3. فعالیت اصلی: ۲۰–۲۵ دقیقه هنر آزاد یا ساخت‌وساز گروهی
  4. بازتاب و پایان: ۵–۱۰ دقیقه نمایش و توصیف کار کودک

نحوهٔ سنجش پیشرفت

  • میزان مشارکت: طول توجه و زمان فعال در فعالیت
  • تنوع ایده‌ها: تعداد راه‌حل‌ها یا طراحی‌های متفاوت
  • استفاده از نمادها: ظهور بازی نمادین
  • مهارت‌های اجتماعی: اشتراک‌گذاری یا تعامل با همسالان

موارد احتیاط و توصیه‌های مهم

  • هر کودک منحصر به فرد است؛ انعطاف‌پذیر باشید.
  • حساسیت‌های حسی را جدی بگیرید (صدا، نور، بافت).
  • همکاری میان‌رشته‌ای (کاردرمانگر، گفتاردرمانگر، مربی هنر) اثربخشی را افزایش می‌دهد.

جمع‌بندی

تقویت خلاقیت در کودکان دارای اختلال طیف اتیسم امکان‌پذیر و ارزشمند است. ترکیبی از هنر، موسیقی، بازی‌درمانی و فعالیت‌های ساخت‌وساز بر اساس علایق کودک بهترین شانس را برای رشد بیان خلاق و مهارت‌های اجتماعی فراهم می‌کند. توصیه می‌شود این مداخلات با اهداف مشخص اجرا و مستمر ارزیابی شوند.

منابع منتخب

  1. Bernier A., et al. Art Interventions for Children With Autism Spectrum Disorder. Frontiers, 2022.
  2. Bieleninik Ł., et al. Improvisational Music Therapy for Children with ASD. JAMA Network, 2017.
  3. Hume K., et al. Evidence-Based Practices for Children with ASD. 2021.
  4. Kasirer A., et al. Creativity in Children With Autism. Frontiers in Psychology. 2020.
  5. Elbeltagi R., et al. Play therapy in children with autism: review. 2023.

برای آشنایی بیشتر با خدمات و محصولات مرتبط با کودکان اتیسم به سایت موسسه تربیت انسان کارآمد مراجعه کنید.

قبلی ورود کودک اتیستیک به مدرسه

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نوشته‌های تازه
  • تقویت خلاقیت در کودکان اتیسم
  • ورود کودک اتیستیک به مدرسه
  • گزارش عملکرد شهریور ماه
  • خیریه ها و موسسات حوزه اتیسم
  • گزارش مرداد ماه موسسه تاک
  • راهنمای گفتگو با والدین درباره نشانه‌های اوتیسم در کودک
  • تحلیل رفتار کاربردی در کاردرمانی: چگونه یک کاردرمانگر می‌تواند از اصول ABA برای خدمات مؤثرتر بهره‌برداری کند؟
  • بازدید آکادمی خیر ایران از مؤسسه تاک؛ روزی برای دیدن، شنیدن و فهمیدن
  • کارگاه مدیریت اضطراب و استرس؛ راهی برای بازگشت به آرامش
  • گزارش عملکردی تیرماه 1404 موسسه تاک
  • گزارش عملکردی خرداد 1404 موسسه تاک
  • پیشرفت‌های نوین در تحلیل رفتار کاربردی (ABA) برای درمان اتیسم
  • گزارش عملکردی اردیبهشت 1404 موسسه تاک
  • وقتی دل بسوزد، اتفاقی بزرگ می‌افتد
دسته‌ها
  • آموزش مربیان
  • اخبار تاک
  • اختلالات رشدی تحولی
  • تازه های علمی
  • گالری
  • گزارش عملکرد ماهانه
  • مقاله

موسسه تربیت انسان کارآمد (تاك) از سال 1396 در حوزه مداخلات موثر یا رویکرد رفتار درمانی در حال فعاليت است.در مدرسه اتیسم تاک، برای فرزندانی که در طیف اختلال اتیسم قرار دارند مداخلات موثری با رویکرد رفتار درمانی انجام ميشود تا بتوانند استقلال و شرایط بهتری را در زندگی آینده خود و خانواده ایجاد كنند.

دسترسی سریع
  • خانه
  • دانشنامه
  • دوره ها
  • رویدادها
  • خدمات تاک
  • درباره تاک
  • تماس با ما
  • حمایت مالی
تماس با ما
  • تهران، خیابان کریم‌خان، خیابان نجات‌الهی(ویلا)، خیابان شهید کلانتری، پلاک ۶۹
  • 09027490627 - ۰۲۱-۸۸۸۹۴۶۷۵
  • ۰۲۱-۸۸۸۵۳۷۴۵
نمادها
کلیه حقوق مادی و معنوی برای موسسه تاک محفوظ می باشد © 1396-1403 | طراح: همسپار | پشتیبانی توسط yacsl
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://takfound.ir/?p=13777
مرورگر شما از HTML5 پشتیبانی نمی کند.