جستجو برای:
سبد خرید 0
  • آشنایی با تاک
    • کلینیک تاک
    • تیم تاک
    • مدرسان
    • درباره تاک
    • تماس با ما
  • مجله
    • رویدادها
    • اخبار تاک
    • تازه های علمی
      • اختلالات رشدی تحولی
    • گزارش عملکرد ماهانه
    • آموزش مربیان
    • گالری
  • محصولات
    • ماگ
    • کارت پستال
    • تابلو نقاشی
    • بازی
  • دوره های آموزشی
    • آموزش خانواده
    • تربیت مربی
    • دوره های عمومی
  • ابزارهای کمک آموزشی
  • آشنایی با تاک
    • کلینیک تاک
    • تیم تاک
    • مدرسان
    • درباره تاک
    • تماس با ما
  • مجله
    • رویدادها
    • اخبار تاک
    • تازه های علمی
      • اختلالات رشدی تحولی
    • گزارش عملکرد ماهانه
    • آموزش مربیان
    • گالری
  • محصولات
    • ماگ
    • کارت پستال
    • تابلو نقاشی
    • بازی
  • دوره های آموزشی
    • آموزش خانواده
    • تربیت مربی
    • دوره های عمومی
  • ابزارهای کمک آموزشی
حمایت مالی
جستجو کردن
0 تومان 0 سبد خرید
  • آشنایی با تاک
    • کلینیک تاک
    • تیم تاک
    • مدرسان
    • درباره تاک
    • تماس با ما
  • مجله
    • رویدادها
    • اخبار تاک
    • تازه های علمی
      • اختلالات رشدی تحولی
    • گزارش عملکرد ماهانه
    • آموزش مربیان
    • گالری
  • محصولات
    • ماگ
    • کارت پستال
    • تابلو نقاشی
    • بازی
  • دوره های آموزشی
    • آموزش خانواده
    • تربیت مربی
    • دوره های عمومی
  • ابزارهای کمک آموزشی
فهرست
  • آشنایی با تاک
    • کلینیک تاک
    • تیم تاک
    • مدرسان
    • درباره تاک
    • تماس با ما
  • مجله
    • رویدادها
    • اخبار تاک
    • تازه های علمی
      • اختلالات رشدی تحولی
    • گزارش عملکرد ماهانه
    • آموزش مربیان
    • گالری
  • محصولات
    • ماگ
    • کارت پستال
    • تابلو نقاشی
    • بازی
  • دوره های آموزشی
    • آموزش خانواده
    • تربیت مربی
    • دوره های عمومی
  • ابزارهای کمک آموزشی
جستجو کردن
Close this search box.

دانشنامه

تاک > دانشنامه > آموزش مربیان > آموزش نوشیدن با فنجان

آموزش نوشیدن با فنجان

16 مرداد 1403
آموزش مربیان
  • نوشیدن با فنجان

هرگاه به یادگیرنده/ فرزند فرمان «بنوش» داده شود، (آب یا آبمیوه و…) او باید بتواند:

۱) لیوان را برداشته، ۲) به‌سمت دهان خود ببرد، ۳) سرش را به عقب خم کند، ۴) نوشیدنی را وارد دهان خود کند.

 لیوان می‌تواند علامت‌گذاری شود تا شما متوجه شوید که آیا از آن نوشیده است یا خیر. پاسخ درست بایستی در عرض ۱۰ ثانیه و به‌طور مستقل و بدون کلیشه صادر شود. اگر مایع را از دهانش خارج کند یا آن را بیرون بریزد، پاسخ نادرست می‌باشد.

  • روش اندازه‌گیری (تعداد دفعات بروز رفتار)

اگر یادگیرنده/ فرزند به‌درستی از فنجان نوشید، علامت (+) و در غیر این صورت علامت (-) در جدول ثبت کنید. داده‌ها برای هر جرعه‌ای که یادگیرنده/ فرزند می‌نوشد، ثبت می‌گردد. پاسخ‌ها می‌تواند به‌صورت تعداد دفعات و یا درصد بروز پاسخ‌ها ثبت شود.

  • پیش‌آزمون

یک فنجان آب/ نوشیدنی را به یادگیرنده/ فرزند داده و فرمان «… خود را بنوش» را صادر می‌کنید. هیچ سرنخ و پاداشی نیز به او نمی‌دهید. اگر پس از ۱۰ ثانیه پاسخی ارائه نداد، یک فرمان جایگزین که یادگیرنده/ فرزند آن را به‌طور مستقلانه بلد است (برای مثال: دست بزن) به او داده و برنامه را خاتمه می‌دهید.

  • روش آموزش

برای کمک و دادن سرنخ فیزیکی به یادگیرنده/ فرزند در پشت ‌سر او قرار بگیرید. می‌توانید با استفاده از تقویت‌های مناسب و مورد علاقه یادگیرنده/ فرزند، پاسخ‌های مناسب و درست را در او به وجود آورید.

سرنخ‌های فیزیکی در ابتدا کامل و سپس به ‌مرور کمتر شده و در نهایت حذف شده و شما تبدیل به سایه می‌شوید. در ابتدا می‌توانید از فنجان‌های کوچک یا پیمانه‌های دارو استفاده‌کنید.

پس از یادگرفتن مهارت نوشیدن و نریختن مایع، میزان حجم آن را می‌توانید افزایش دهید.

  • تعمیم

تعمیم این برنامه می‌تواند نوشیدن از فنجان‌های دیگر باشد. در طول انجام تعمیم، هیچ سرنخ و پاداشی ارائه نمی‌شود.

می‌توانید از نوشیدنی‌های ترجیحی در طول آموزش استفاده ‌کنید. اگر پس از ۱۰ ثانیه پاسخی ارائه نداد، فرمان‌های دیگری به او بدهید و برنامه را خاتمه دهید.

داده‌های تعمیم، قبل از شروع آموزش ثبت می‌شود و پس از ۱۰۰شدن آموزش، داده‌های تعمیم ثبت می‌گردد.

علامت نشان‌دهنده تعمیم بر روی نمودار با علامت آموزش متفاوت هستند و این دو نقطه آموزش و تعمیم بر روی نمودار به یکدیگر وصل نمی‌شوند.

برچسب ها: آموزش مربیان اتیسمآموزش مهارت های شخصی به کودک دارای اتیسماتیسمنوشیدن با فنجان
قبلی آموزش لوحه‌ نویسی
بعدی ملاک‌های تشخیص شب‌ادراری

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نوشته‌های تازه
  • خیریه ها و موسسات حوزه اتیسم
  • گزارش مرداد ماه موسسه تاک
  • راهنمای گفتگو با والدین درباره نشانه‌های اوتیسم در کودک
  • تحلیل رفتار کاربردی در کاردرمانی: چگونه یک کاردرمانگر می‌تواند از اصول ABA برای خدمات مؤثرتر بهره‌برداری کند؟
  • بازدید آکادمی خیر ایران از مؤسسه تاک؛ روزی برای دیدن، شنیدن و فهمیدن
  • کارگاه مدیریت اضطراب و استرس؛ راهی برای بازگشت به آرامش
  • گزارش عملکردی تیرماه 1404 موسسه تاک
  • گزارش عملکردی خرداد 1404 موسسه تاک
  • پیشرفت‌های نوین در تحلیل رفتار کاربردی (ABA) برای درمان اتیسم
  • گزارش عملکردی اردیبهشت 1404 موسسه تاک
  • وقتی دل بسوزد، اتفاقی بزرگ می‌افتد
  • گفتاردرمانی در کودکان اتیسم: نقش کلیدی در ارتقاء ارتباط و کیفیت زندگی
  • گزارش عملکردی فروردین 1404 موسسه تاک
  • اختلال اتیسم: درک، تشخیص و راهکارهای زندگی
دسته‌ها
  • آموزش مربیان
  • اخبار تاک
  • اختلالات رشدی تحولی
  • تازه های علمی
  • گالری
  • گزارش عملکرد ماهانه
  • مقاله

موسسه تربیت انسان کارآمد (تاك) از سال 1396 در حوزه مداخلات موثر یا رویکرد رفتار درمانی در حال فعاليت است.در مدرسه اتیسم تاک، برای فرزندانی که در طیف اختلال اتیسم قرار دارند مداخلات موثری با رویکرد رفتار درمانی انجام ميشود تا بتوانند استقلال و شرایط بهتری را در زندگی آینده خود و خانواده ایجاد كنند.

دسترسی سریع
  • خانه
  • دانشنامه
  • دوره ها
  • رویدادها
  • خدمات تاک
  • درباره تاک
  • تماس با ما
  • حمایت مالی
تماس با ما
  • تهران، خیابان کریم‌خان، خیابان نجات‌الهی(ویلا)، خیابان شهید کلانتری، پلاک ۶۹
  • 09027490627 - ۰۲۱-۸۸۸۹۴۶۷۵
  • ۰۲۱-۸۸۸۵۳۷۴۵
نمادها
کلیه حقوق مادی و معنوی برای موسسه تاک محفوظ می باشد © 1396-1403 | طراح: همسپار | پشتیبانی توسط yacsl
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://takfound.ir/?p=11509
مرورگر شما از HTML5 پشتیبانی نمی کند.