آموزش لباسپوشیدن
-
لباسپوشیدن
به این معناست که یادگیرنده/ فرزند بدون سرنخ از سوی شخص دیگر، هر یک از لباسهای هدف را زمانی که به ترتیب خاصی ارائه میشوند (بهعنوان مثال توی کمد لباس) بر میدارد و میپوشد. هر لباس باید با جهت صحیح آن پوشیده شده باشد (مثلاً پشت و رو نباشد).
در این برنامه، لباسهای مورد نظر باید بدون زیپ یا دکمه باشد. قبولبودن هر آیتم، بر اساس مدتزمان پوشیدن و استقلال یادگیرنده/ فرزند در پوشیدن خواهد بود؛ برای مثال، پوشیدن به ترتیب دو تیکه لباس (مثلاً یک جفت جوراب و کفش) نباید بیش از ۱۵ ثانیه بینشان فاصله بیفتد.
-
روش اندازهگیری (تعداد دفعات بروز رفتار)
مربی برای هر وظیفهای که بهطور صحیح و مستقل انجام میشود، امتیاز مثبت (+) میدهد و برای هر کاری که به اشتباه یا بهکمک سرنخ انجام شود، منفی (-) میدهد. زنجیره فعالیت در جدول یا چادر گزارش پیشرفت روزانه (DIPR) فهرست شده است. هر سلول جدول یا چادر را برای وظایف انجامشده بهدرستی علامت میزنند.
هر (×) در هر سلول از جدول یا چادر نشاندهنده این است که یک کار، تکمیل نشده است، به اشتباه انجام شده است یا با سرنخ تکمیل شده است.
توضیح (برای نمونه جدولها)
ابتدا تعداد موارد لباسهایی که باید پوشیده شود را مشخص میکنیم. ما در مثال زیر پوشیدن جوراب و شلوار گرمکن را مشخص کردیم؛ سپس هر کدام از آنها را باید تحلیل زنجیرهای کنیم؛ یعنی، برای پوشیدن جوراب:
۱) جوراب را برمیدارد،
۲) دهانه یک لنگه جورابها را باز میکند،
۳) پایش را وارد جوراب میکند،
۴) ساق جوراب را بالا میکشد،
۵) جوراب به شیوه صحیح در پایش قرار گرفته است،
۶) لنگه دیگر جوراب را برمیدارد،
۷) دهانه جوراب را باز میکند،
۸) پایش را وارد جوراب میکند،
۹) ساق جوراب را بالا میکشد و
۱۰) جوراب به شیوه صحیح در پایش قرار گرفته است.
سپس هر کدام از موارد را که بهدرستی انجام دهد، در جدول مثبت (+) و هر کدام را با سرنخ یا اشتباه انجام دهد یا انجام ندهد، منفی (-) میدهیم.
اگر همه موارد را بهدرستی انجام دهد، در ستون سوم جدول تیک ( √ ) و اگر حتی یک مورد غلط باشد و انجام ندهد، در ستون آخر ضربدر (×) میگذاریم.
نکته: برای واردکردن داده در جدول گزارش پیشرفت روزانه، تعداد تیکها (√) و ضربدرها (×) شمرده میشوند.
دیدگاهتان را بنویسید