موسسه تاک (تربیت انسان کارآمد) فعالیت خود را از سال ۱۳۹۶ با هدف آموزش و تربیت افراد طیف اتیسم آغاز کرد. این موسسه تحت نظر بنیاد زندگی بخش کارآمد فعالیت می‌کند و همواره باور دارد که هیچ فردی که تشخیص طیف اتیسم گرفته است نباید به دلیل محدودیت‌های مالی از آموزش و تربیت کارآمد باز بماند. چشم انداز موسسه تاک ارایه خدمات آموزشی و درمانی در سطح استانداردهای جهانی برای کودکان و بزرگسالان طیف اتیسم و پیشگامی در انجام پژوهش‌های علمی و تربیت مربیان آموزشی و درمانی است.

 

ماموریت موسسه تاک

موسسه تاک همواره خود را حامی و همراه افراد اتیسم و خانواده‌ها می داند و در همین راستا ماموریت‌هایی برای خود تعریف کرده است که شامل: 

    • تامین هزینه برای آن دسته از افراد و خانواده‌هایی که توانایی پشتیبانی مالی ندارند. 
    • مطالبه‌گری از سازمان‌های ذیربط به منظور بهبود وضعیت جامعه اتیسم کشور.
    • انجام مطالعات، گسترش و حمایت از حقوق و قوانین انسانی و اخلاقی افراد طیف اتیسم.
    • حمایت و کمک به استانداردسازی یا ساخت ابزارها و فرایندهای غربالگری و تشخیصی اختلالات طیف اتیسم در سراسر کشور.
    • ایجاد ظرفیت برای کودکان، نوجوانان و بزرگسالان طیف اتیسم به منظور دریافت آموزش‌های علمی و موثر در سراسر کشور.
    • تاسیس یک موسسه نمونه براساس استانداردهای انستیتو رشد کودک پرینستون با کمک و نظارت مجموعه خیریه  “توهوم ترکیه” و توسعه آن در سراسر کشور.
    • تامین زندگیِ کارآمد، مستقل و اجتماعی برای کودکان، نوجوانان و بزرگسالانی که تشخیص اختلالات اتیسم دریافت کرده‌اند.

ارزش های موسسه تاک

موسسه تاک همواره به دنبال ارزش آفرینی و همچنین ایجاد ارزش مشترک در جامعه اتیسم است تا بتواند تاثیری مثبت برای این طیف افراد و خانواده‌ها داشته باشد. ما همواره به دنبال حمایت همه جانبه از حقوق گروه‌های دارای نیازهای ویژه جامعه، انسانیت و استقلال  محوریت دانش تخصصی با رویکرد داده محور و شفافیت عملکردی هستیم.

دیگر ارزش‌های تاک به شرح ذیل است: 

    • ما از تجربه ها می‌آموزیم 

ما بیش از هفت سال است که با افرادی در طیف اتیسم کار می‌کنیم. ما طبق دانش و روش دانشگاه پرینستون به این افراد آموزش می‌دهیم و این دانش در حال حاضر در اختیار ماست و از آن درس می‌گیریم. ما همواره با زمان حرکت می‌کنیم و می‌دانیم که همیشه چیزهای بیشتری برای یادگیری وجود دارد.

    • ما دانش و تجربه‌مان را به اشتراک می‌گذاریم 

هر آنچه می‌دانیم و تجربه کرده‌ایم را برای دیگران بازگو می‌کنیم و مطالبی را که در مورد اتیسم آموخته‌ایم به اشتراک می‌گذاریم تا افراد بیشتری بتوانند تصمیمات آگاهانه بگیرند و بهبود زندگی آنها نقش موثر داشته باشیم.

ما در مسیر نوع دوستی قدم بر می‌داریم، پشتیبان حقوق اجتماعی افراد هستیم،  انسانیت را پاس می‌داریم، در تاک ما، همواره پیشرفت، توسعه و بهبود را جشن می‌گیریم و در تلاشیم تا فرصت‌های جدیدی را به روی جامعه اتیسم کشور باز کنیم. در این مسیر، شفافیت و اطمینان بخشی و آگاهی‌رسانی سرلوحه اصلی کار ماست و بر این باوریم که هر فرد دارای طیف اتیسم فارغ از توانایی‌های ذهنی و جسمی یک شهروند دارای حقوق اجتماعی است.

 

 

مخاطبین موسسه تاک

مخاطبین تاک به شرح ذیل است

    • خانواده‌های دارای کودک اتیسم
    • گروه عمومی جامعه (مرد و زن از سن ۱۶ سال تا ۸۰ سال) 
    • جامعه دانشگاهی کشور (روانشناسان، روانپزشکان، متخصصین علوم رفتاری و تمامی افرادی که مستقیم و غیر مستقیم با حوزه اتیسم در ارتباط هستند) 
    • سازمان‌های حوزه بهداشت و درمان 
    • جامعه خیرین (شرکت‌ها، سازمان‌ها و نهادها، افراد تاثیرگذار جامعه و محبوب…) 
    • دولت و نهادهای قانون گذار

 

 

روش آموزشی و درمانی تاک (مدل انستیتو رشد کودک پرینستون)

روش موسسه تاک همگام با مدل انستیتو رشد کودک پرینستون است که مبتنی بر تحلیل رفتار کاربردی عمل می‌کند. این مدل به صورتی است که تمام برنامه‌های آموزشی کودک و بزرگسال بر اساس ارزیابی‌ها و سنجش‌های اولیه و برگزاری جلسات هماهنگی با اولیا، مربی و سوپروایزر طراحی می‌گردد. در همین راستا این مدل به دنبال این است که راه‌های صحیح و انطباق‌پذیری‌تری برای پاسخ به موقعیت‌های مختلف به افراد طیف اتیسم آموزش داده شود و این راه‌ها تحت عنوان برنامه به صورت منظم و مرحله‌بندی شده به این طیف از افراد ارایه میگردد. 

خدمات تاک

خدمات آموزشی و درمانی تاک به دو دسته پاره‌وقت و تمام‌وقت تقسیم می شود. 

    • خدمات پاره‌وقت: 

در این دوره‌ها فرد در طول هفته با توجه به امکان زمانی و مالی والدین و همچنین ساعات ارایه خدمات موسسه می‌تواند حداقل ۹۰ دقیقه از آموزش علمی و کاربردی بهره‌مند گردد. در این مدل این امکان وجود دارد که والدین در کلاس فرزند خود حضور داشته باشند و رفتار با کودک طیف اتیسم خود را یاد بگیرد. لازم به ذکر است، با توجه به محدودیت‌های زمانی این مدل، توصیه می‌شود افرادی این مدل را انتخاب کنند که در طیف خفیف اتیسم هستند و امکان حضور همزمان در مدارس آموزش و پرورش را دارند. 

    • خدمات تمام‌وقت:

در این دوره‌ها، خدمات آموزشی و درمانی به صورت روزانه (شنبه تا چهارشنبه) از ساعت ۹ صبح تا ۱۵ به افراد طیف اتیسم ارایه می‌شود. افراد در بازه‌های زمانی ۴۵ دقیقه‌ای، هر روز به صورت چرخشی با مربیان از پیش تعیین شده وارد آموزش می‌شوند. در مدل تمام‌وقت، بعد از تسلط فرد طیف اتیسم به آموزش‌های اولیه ارایه شده، آموزش مهارت‌های لازم به والدین نیز شروع می‌شود. گفتنی است، در مدل تمام‌وقت این امکان برای والدین فراهم است که به تدریج تبدیل به مربیان حرفه‌ای در حوزه تحلیل رفتار کاربردی شوند.