آموزش توالترفتن (یادگیری صحیح مدفوعکردن)
- آموزش توالترفتن (یادگیری صحیح مدفوعکردن)
زمانی مدفوعکردن صحیح تلقی میشود که همهی مدفوع در پوشک و یا در دستشویی دفع شود. در صورت وجود لک مدفوع بر روی لباس یادگیرنده/ فرزند و یا ریختن مدفوع در رختخواب، کف اتاق یا هر جای دیگر، کثیفکردن خود اتفاق میافتد. در صورت استفاده از پوشک، مدفوعکردن در پوشک در هر مکانی بهغیر از دستشویی اتفاق بیفتد، کثیفکردن خود تلقی میشود. توجه داشته باشید برای شروع آموزش دفع صحیح مدفوع، کودک باید بالای دو سال باشد.
- روش آموزش
یادگیرنده/ فرزند با اشاره به عکسی از توالت و یا در خواست کلامی مانند «دستشویی برم» برای استفاده از صندلی توالت یا پوشک و یا ورود به دستشویی و نشستن روی سنگ توالت/ توالتفرنگی/ صندلی توالت شروع میکند.
مربی میتواند از سرنخ فیزیکی برای هدایت یادگیرنده بهسمت دستشویی استفاده کند. دفع مدفوع یادگیرنده/ فرزند با تقویتی که تمیزی است و در هیچ کجای دیگر آن را دریافت نمیکند، او را تقویت کند؛ مثلاً خوراکی مورد علاقه او و یا اسباببازی مورد علاقهاش؛ اما باید بداند که این جایزه تنها در موقعیت دفع مدفوع به آن تعلق میگیرد.
ابتدا یادگیرنده با در نیمهباز که مربی بتواند او را ببیند و نظارت داشته باشد، پوشک میپوشد. اگر کودک، توانایی انجام مستقل پوشکپوشیدن را ندارد، به او در پوشیدن کمک کرده یا سرنخ دهید.
در اولین وضعیت یادگیرنده/ فرزند در حالی که پوشک پوشیده است و بر روی دستشویی/ توالتفرنگی نشسته است، با در باز که مربی او را ببیند، در پوشک مدفوع میکند.
در وضعیت دوم یادگیرنده/ فرزند پوشکی بپوشد که قسمتی از آن سوراخ است و با نشستن روی سنگ توالت/ توالتفرنگی/ صندلی توالت بتواند خودش را خالی کند و در بهحالت نیمهباز باشد که مربی او را ببیند.
در وضعیت سوم یادگیرنده/ فرزند پوشکی نمیپوشد و بر روی سنگ توالت/ توالتفرنگی/ صندلی توالت مینشیند و در حالی که در بهحالت نیمهباز میباشد که مربی بتواند او را ببیند، مدفوع میکند.
در صورتی که یادگیرنده/ فرزند مدفوع نکند، میتوانید از شیاف گلیسیرین استفادهکنید. شما میتوانید به او فرمان دهید که بر روی سنگ توالت/ توالتفرنگی/ صندلی آموزشی بنشیند و اگر بعد از گذشت ۵ دقیقه مدفوع نکرد یا بهصورت قطرهای دفع داشت، شیاف را وارد کنید و اگر باز هم دفعی نداشت و یا به میزان قابلتوجه (مثلاً بهاندازه یک ظرف کوچک آزمایشگاهی) نرسید، شیاف دوم را وارد کنید و در طی این فرآیند رفتارهایی مانند درست نشستن بر روی توالت و یا همکاریکردن در زمان واردکردن شیاف و… را میتوانید با استفاده از تقویتهای مورد علاقه یادگیرنده/ فرزند خود تقویت کنید.
فرایند حذف شیاف، زمانی شروع میشود که یک هفته بدون کثیفکردن خود طی شود و بهمرور تعداد شیافها کم شده و حذف میگردد.
کودک پس از انجام دفع موفقیتآمیز با تحسین رفتار و دسترسی به تنقلات، اسباببازیها یا فعالیتهای ترجیحی پاداش میگیرد. رفتارهای پرخاشگری و گریه یا جیغزدن میتواند با روشهای تنبیهی که آسیبی برای یادگیرنده/ فرزند نداشته باشد مانند ایجاد صداهایی که مورد علاقهاش نیست یا طولانیترکردن مدتزمانی که آنجاست یا نرسیدن به تقویتی که مورد علاقهاش است و… انجام گیرد.
- روش اندازهگیری (به شیوه تعداد فراوانی وقوع رفتار)
مربی، دفع مدفوع را در ستون مربوط در جدولی با علامت (+) ثبت میکند و هر بار کثیفکردن یادگیرنده/ فرزند را نیز در ستون دیگر همان جدول با علامت (+) ثبت مینماید.
هر ۱۵ دقیقه یادگیرنده/ فرزند را چک کنید؛ اگر کثیفکردن اتفاق افتاده بود، در ستون مربوط به کثیفکردن ثبت کنید.
دیدگاهتان را بنویسید