جستجو برای:
سبد خرید 0
  • آشنایی با تاک
    • کلینیک تاک
    • تیم تاک
    • مدرسان
    • درباره تاک
    • تماس با ما
  • مجله
    • رویدادها
    • اخبار تاک
    • تازه های علمی
      • اختلالات رشدی تحولی
    • گزارش عملکرد ماهانه
    • آموزش مربیان
    • گالری
  • محصولات
    • ماگ
    • کارت پستال
    • تابلو نقاشی
    • بازی
  • دوره های آموزشی
    • آموزش خانواده
    • تربیت مربی
    • دوره های عمومی
  • ابزارهای کمک آموزشی
  • آشنایی با تاک
    • کلینیک تاک
    • تیم تاک
    • مدرسان
    • درباره تاک
    • تماس با ما
  • مجله
    • رویدادها
    • اخبار تاک
    • تازه های علمی
      • اختلالات رشدی تحولی
    • گزارش عملکرد ماهانه
    • آموزش مربیان
    • گالری
  • محصولات
    • ماگ
    • کارت پستال
    • تابلو نقاشی
    • بازی
  • دوره های آموزشی
    • آموزش خانواده
    • تربیت مربی
    • دوره های عمومی
  • ابزارهای کمک آموزشی
حمایت مالی
جستجو کردن
0 تومان 0 سبد خرید
  • آشنایی با تاک
    • کلینیک تاک
    • تیم تاک
    • مدرسان
    • درباره تاک
    • تماس با ما
  • مجله
    • رویدادها
    • اخبار تاک
    • تازه های علمی
      • اختلالات رشدی تحولی
    • گزارش عملکرد ماهانه
    • آموزش مربیان
    • گالری
  • محصولات
    • ماگ
    • کارت پستال
    • تابلو نقاشی
    • بازی
  • دوره های آموزشی
    • آموزش خانواده
    • تربیت مربی
    • دوره های عمومی
  • ابزارهای کمک آموزشی
فهرست
  • آشنایی با تاک
    • کلینیک تاک
    • تیم تاک
    • مدرسان
    • درباره تاک
    • تماس با ما
  • مجله
    • رویدادها
    • اخبار تاک
    • تازه های علمی
      • اختلالات رشدی تحولی
    • گزارش عملکرد ماهانه
    • آموزش مربیان
    • گالری
  • محصولات
    • ماگ
    • کارت پستال
    • تابلو نقاشی
    • بازی
  • دوره های آموزشی
    • آموزش خانواده
    • تربیت مربی
    • دوره های عمومی
  • ابزارهای کمک آموزشی
جستجو کردن
Close this search box.

دانشنامه

تاک > دانشنامه > مقاله > ورود کودک اتیستیک به مدرسه

ورود کودک اتیستیک به مدرسه

1 مهر 1404
مقاله
ورود کودک اتیستیک به مدرسه و نقش والدین و معلمان در حمایت آموزشی و اجتماعی

ورود کودک اتیستیک به مدرسه: راهنمای جامع برای والدین، معلمان و مدارس

ورود کودک اتیستیک به مدرسه نقطه عطفی مهم در زندگی اوست. این فرآیند می‌تواند چالش‌های بسیاری داشته باشد؛ با این حال، با آماده‌سازی صحیح و حمایت‌های لازم، تجربه‌ای مثبت و موفق برای کودک و خانواده رقم خواهد خورد. در این مقاله راهکارهایی برای والدین، معلمان و مدارس ارائه می‌شود تا مسیر آموزش کودکان اتیستیک ساده‌تر و اثربخش‌تر گردد.

آمادگی پیش از ورود کودک اتیستیک به مدرسه

اولین گام، ارزیابی نیازهای کودک توسط متخصصان و طراحی برنامه آموزشی فردی (IEP) است. این برنامه شامل بررسی سطح زبان، توانایی‌های شناختی، حساسیت‌های حسی و مهارت‌های روزمره می‌شود. همچنین آموزش مهارت‌های اجتماعی، تمرین بازی‌های گروهی و استفاده از داستان‌های اجتماعی از اهمیت زیادی برخوردارند.

از سوی دیگر، آماده‌سازی برای تغییر محیط بسیار ضروری است. والدین می‌توانند کودک را چند بار پیش از شروع سال تحصیلی به مدرسه ببرند، تصاویر کلاس و معلم را به او نشان دهند و یک برنامه تصویری روزانه برایش طراحی کنند.

چالش‌های ورود کودک اتیستیک به مدرسه

اضطراب جدایی

کودکان اتیستیک هنگام جدا شدن از والدین ممکن است گریه یا بی‌قراری کنند. استفاده از اشیای آرام‌بخش و خداحافظی‌های کوتاه راهگشاست.

مشکلات ارتباطی با همسالان

درک قوانین بازی یا زبان بدن برای برخی کودکان دشوار است. معلمان باید نقش تسهیل‌گر داشته باشند و والدین جلسات بازی کوچک ترتیب دهند.

حساسیت‌های حسی

استفاده از هدفون ضد صدا، ایجاد گوشه آرام و کاهش محرک‌های بصری، به مدیریت این چالش کمک می‌کند.

چالش‌های آموزشی

تقسیم تکالیف به بخش‌های کوچک‌تر، ارائه دستورالعمل‌های تصویری و در نظر گرفتن زمان استراحت کوتاه، راهکارهای مؤثر هستند.

نقش والدین در ورود کودک اتیستیک به مدرسه

  • همکاری مداوم با معلمان و ارائه اطلاعات دقیق درباره توانایی‌های کودک
  • آموزش استقلال در خانه (غذا خوردن، لباس پوشیدن، استفاده از سرویس بهداشتی)
  • حمایت هیجانی و روانی از کودک با تشویق‌ها و جشن گرفتن موفقیت‌ها

وظایف مدرسه و معلمان

مدرسه باید محیطی امن و حمایتی ایجاد کند. همچنین استفاده از روش‌های فردمحور مانند ABA، TEACCH و PCDI می‌تواند آموزش را متناسب با نیازهای کودک کند. آموزش همسالان درباره پذیرش تفاوت‌ها نیز بسیار مهم است.

تجربه مدارس فراگیر در ایران و جهان

در بسیاری از کشورها، آموزش فراگیر اجرا می‌شود و کودکان اتیستیک در کنار همسالان عادی تحصیل می‌کنند. در ایران نیز مدارس استثنایی و فراگیر فعالیت می‌کنند. انتخاب مدرسه باید بر اساس توانایی‌های کودک و میزان حمایت موجود صورت گیرد.

راهکارهای عملی برای والدین و معلمان

  • استفاده از برنامه‌های تصویری برای توضیح قوانین مدرسه
  • فراهم کردن وسیله‌های آرامش‌بخش مانند توپ ضد استرس
  • تشویق رفتارهای مثبت با پاداش‌های کوچک
  • استفاده از دفترچه ارتباطی روزانه بین خانه و مدرسه

روش‌های آموزشی مؤثر برای کودکان اتیستیک

ABA: یادگیری گام‌به‌گام با تقویت مثبت.

TEACCH: ساختاردهی محیط و برنامه تصویری برای افزایش استقلال.

PCDI: تأکید بر تعامل اجتماعی و مهارت‌های ارتباطی.

تجربیات واقعی والدین و معلمان

«بازدید از مدرسه قبل از شروع سال تحصیلی باعث شد پسرم کمتر اضطراب داشته باشد.» – مادر یک کودک اتیستیک
«وقتی گوشه آرامی در کلاس برای دانش‌آموزم در نظر گرفتم، تمرکزش بسیار بیشتر شد.» – معلم مدرسه

پرسش‌های متداول

آیا همه کودکان اتیستیک باید به مدرسه عادی بروند؟ خیر. برخی کودکان در مدارس ویژه موفق‌تر هستند.

بهترین سن ورود کودک اتیستیک به مدرسه چیست؟ معمولاً ۶ یا ۷ سالگی، اما نیاز به آماده‌سازی متفاوت است.

نقش گفتاردرمانگر در مدرسه چیست؟ تقویت ارتباط کلامی و غیرکلامی کودک و راهنمایی معلمان.

نتیجه‌گیری

ورود کودک اتیستیک به مدرسه، اگرچه همراه با چالش است، اما با همکاری خانواده، معلمان و حمایت اجتماعی می‌تواند تجربه‌ای مثبت باشد. برای آشنایی بیشتر با خدمات حمایتی می‌توانید به موسسه خیریه تاک مراجعه کنید. همچنین مطالعه منابع بین‌المللی مانند Autism Speaks دیدگاه‌های تازه‌ای در این زمینه ارائه می‌دهد.

برچسب ها: چالش‌های کودکان اتیستیککودک اتیستیکمدارس فراگیرورود کودک اتیستیک به مدرسه
قبلی گزارش عملکرد شهریور ماه
بعدی تقویت خلاقیت در کودکان اتیسم

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نوشته‌های تازه
  • تقویت خلاقیت در کودکان اتیسم
  • ورود کودک اتیستیک به مدرسه
  • گزارش عملکرد شهریور ماه
  • خیریه ها و موسسات حوزه اتیسم
  • گزارش مرداد ماه موسسه تاک
  • راهنمای گفتگو با والدین درباره نشانه‌های اوتیسم در کودک
  • تحلیل رفتار کاربردی در کاردرمانی: چگونه یک کاردرمانگر می‌تواند از اصول ABA برای خدمات مؤثرتر بهره‌برداری کند؟
  • بازدید آکادمی خیر ایران از مؤسسه تاک؛ روزی برای دیدن، شنیدن و فهمیدن
  • کارگاه مدیریت اضطراب و استرس؛ راهی برای بازگشت به آرامش
  • گزارش عملکردی تیرماه 1404 موسسه تاک
  • گزارش عملکردی خرداد 1404 موسسه تاک
  • پیشرفت‌های نوین در تحلیل رفتار کاربردی (ABA) برای درمان اتیسم
  • گزارش عملکردی اردیبهشت 1404 موسسه تاک
  • وقتی دل بسوزد، اتفاقی بزرگ می‌افتد
دسته‌ها
  • آموزش مربیان
  • اخبار تاک
  • اختلالات رشدی تحولی
  • تازه های علمی
  • گالری
  • گزارش عملکرد ماهانه
  • مقاله

موسسه تربیت انسان کارآمد (تاك) از سال 1396 در حوزه مداخلات موثر یا رویکرد رفتار درمانی در حال فعاليت است.در مدرسه اتیسم تاک، برای فرزندانی که در طیف اختلال اتیسم قرار دارند مداخلات موثری با رویکرد رفتار درمانی انجام ميشود تا بتوانند استقلال و شرایط بهتری را در زندگی آینده خود و خانواده ایجاد كنند.

دسترسی سریع
  • خانه
  • دانشنامه
  • دوره ها
  • رویدادها
  • خدمات تاک
  • درباره تاک
  • تماس با ما
  • حمایت مالی
تماس با ما
  • تهران، خیابان کریم‌خان، خیابان نجات‌الهی(ویلا)، خیابان شهید کلانتری، پلاک ۶۹
  • 09027490627 - ۰۲۱-۸۸۸۹۴۶۷۵
  • ۰۲۱-۸۸۸۵۳۷۴۵
نمادها
کلیه حقوق مادی و معنوی برای موسسه تاک محفوظ می باشد © 1396-1403 | طراح: همسپار | پشتیبانی توسط yacsl
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://takfound.ir/?p=13765
مرورگر شما از HTML5 پشتیبانی نمی کند.