آموزش رفتن به توالت در فرد دارای اتیسم (اوتیسم)
- آموزش رفتن به توالت
برای رفتن به توالت 2 مرحله انجام میشود:
مرحله 1: شروع توالتکردن: یادگیرنده/ فرزند با اشاره به تصویری از توالت شروع میکند، دکمه یک دستگاه ضبط و پخش صدا (اسکریپت) را فشار میدهد که کلمه توالت را میگوید یا مثلاً حرف “ت” برای توالت را میگوید.
مرحله 2: توالتکردن صحیح: توالتکردن مناسب شامل ادرارکردن یا مدفوعکردن در سنگ توالت/ صندلی توالت/ توالتفرنگی است.
مرحله کثیفکردن خود: کثیفکردن خود یعنی یادگیرنده/ فرزند دفع ادرار یا مدفوع را در مکانی غیر از روی سنگ توالت یا توالتفرنگی انجام دهد.
- روش آموزش
آموزش مرحله اول:
یادگیرنده/ فرزند آموزش میبیند که دکمه اسکریپت را فشار دهد و به عکس توالت اشاره کند و صدای اولیه (ت) را تقلید کند. اگر به طور مستقل رفتار را انجام نداد، از سرنخ فیزیکی برای درخواست انجام رفتار استفاده میشود.
هنگامی که یادگیرنده رفتار هدف را شروع میکند، مربی پاداش یا تحسین رفتار را ارائه میدهد؛ به عنوان مثال: «عالیه تو کلمه توالت رو گفتی» و یادگیرنده را تا دستشویی همراهی میکند. اگر یادگیرنده/ فرزند رفتار مرتبط با نیاز به ادرارکردن یا مدفوع را نشان دهد (مثلا: کشیدن لباسش یا تکانخوردن و جابهجاشدن روی صندلی و ناراحتی نشاندادن)، مربی شروع توالترفتن را درخواست میکند (مثلا: با سرنخ فیزیکی یا اشاره به عکس توالت یا کلامی این درخواست را بیان میکند).
آموزش مرحله دوم:
برای توالتکردن صحیح (ادرار و یا مدفوع) که در توالت/ صندلی توالت/ توالتفرنگی رخ میدهد، براساس سیستم انگیزشی فردی یادگیرنده/ فرزند، پاداش داده میشود.
پاداش (تقویت) تمیزی برای ادرار و یا مدفوعی که در توالت/ صندلی توالت / توالتفرنگی انجام میگردد، فراهم میشود.
آموزش مرحله کثیفکردن خود:
هنگامی که کثیفکردن خود توسط یادگیرنده/ فرزند رخ میدهد، مربی، یادگیرنده/ فرزند را تشویق میکند تا توالترفتن را شروع کند و او را تا توالت/ صندلی توالت/ توالتفرنگی همراهی میکند.
پاداشدادن (تقویتکردن) زمانی ارائه میشود که بعد از کثیفکردن خود، توالتکردن صحیح اتفاق بیفتد. یادگیرنده باید دو دقیقه روی سنگ توالت/ توالتفرنگی/ صندلی توالت بماند. پس از سپری شدن دو دقیقه، یادگیرنده/ فرزند به طور مستقل یا با کمک مربی، لباس تمیز به تن کرده و لباس کثیف یا خیس را آبکشی کرده و در یک کیسه پلاستیکی قرار میدهد.
دستورالعملها یا تذکرات به شیوهای واقعی و بدون پاداش و تقویت در طول تعویض لباس و تمیزکردن داده میشوند.
- روش اندازهگیری (به شیوه تعداد فراوانی وقوع رفتار)
مربیان دفعات شروع توالتکردن، توالتکردن صحیح و کثیفکردن خود را با نمرهگذاری مثبت (+) و یا منفی (-) در ستونهای برگه داده برای هر بخش که انجام شده یا انجام نشده ثبت میکنند. دادهها بهصورت تعداد شروع توالتکردن، توالتکردن صحیح و کثیفکردن خود در روز جمعآوری میشوند.
دیدگاهتان را بنویسید