آموزش درآوردن لباس
- درآوردن لباس
درآوردن لباس به این صورت تعریف میشود که هر یک از لباسهایی که در حال حاضر پوشیده شدهاند، بدون سرنخ و بدون رفتار مشکلدار درآورده میشوند. زمانی شما میتوانید این رفتار را بهعنوان رفتار مستقل بپذیرید که از لحظه شروع به درآوردن لباس، بین هر تکه از لباسهایی که درآورده میشود، بیش از ۱۰ ثانیه تأخیر نیوفتد؛ بهعنوان مثال، بعد از درآوردن پیراهن، ظرف ۱۰ ثانیه اقدام به درآوردن شلوار کند و به همین ترتیب بقیه تکههای لباس را در بیاورد.
اقلام لباس عبارتند از: لباس زیر، پیراهن، شلوار، جوراب، کفش.
- روش اندازهگیری (شمارش تعداد دفعات بروز رفتار)
برای هر لباس اگر یادگیرنده/ فرزند بهصورت مستقل و بدون سرنخ لباس را در بیاورد، مثبت (+) و یا اگر یادگیرنده/ فرزند لباس را در نیاورد یا با سرنخ لباس را در بیاورد، منفی (-) میگیرد.
دادهها بر روی جدول گزارش پیشرفت روزانه (DIPR) ثبت میشود.
تعمیم در مکانها و بین افراد مختلف است. دادههای تعمیم در تمام تکههای لباس جمعآوری میشود. دادهها به همان روش که دادههای آموزش جمعآوری میشود، خلاصهبندی میشود.
اگر برای یادگیرنده/ فرزند یک دوره زمانی تعیین شود (که در جدول مشخص میشود) تا لباس خود را در بیاورد، ارزیابی زنجیرهای آن بهصورت یکبار برای تمام گامها انجاممیشود؛ یعنی، در هر کدام از تکههای لباس یادگیرنده/ فرزند لباسش را به اشتباه در بیاورد، اصلاً در نیاورد، با تأخیر بیش از ۱۰ ثانیه در بیاورد، و یا همراه با کلیشه رفتاری در بیاورد، سرنخ فیزیکی داده میشود و آن مرحله و تمام مراحل بعد از آن منفی میگیرند.
- پیشآزمون
مربی فرمان درآوردن لباس یا یک نشانه بصری (بهعنوان مثال، عکس لباس یا سبد لباس) را ارائه میدهد و اگر یادگیرنده/ فرزند ظرف ۱۰ ثانیه پاسخ ندهد یا هرگونه رفتار مشکلدار انجام دهد، مربی لباس تعیینشده را در میآورد. به رفتارهای مناسب (مثل همکاری در کار) تقویت داده میشود.
- روش آموزش
مربی فرمان درآوردن لباس یا یک نشانه بصری مثل (عکس یا سبد لباس) را ارائه میدهد. از سرنخ فیزیکی برای آموزش به یادگیرنده/ فرزند و یا درآوردن لباس استفاده میشود. سرنخ فیزیکی بهصورت سیستماتیک کمتر میشود و به سمت سایهشدن و یا در مجاورت یادگیرنده/ فرزند و بیشترکردن فاصله میرود. از تقویت تمیزی برای تقویت استفاده میشود.
- تعمیم
تعمیم بین متریال و افراد دیگر است. در طول تعمیم به رفتارهای مناسب (مثل همکاری در روند برنامه) تقویت داده میشود. اگر در عرض ۱۰ ثانیه یادگیرنده/ فرزند برنامه را شروع نکند یا رفتار مشکلدار داشته باشد، مربی لباس تعیینشده را در میآورد.
در طول وضعیت آزمون، مربی فرمان درآوردن لباس را میدهد یا یک نشانه بصری (بهعنوان مثال عکس لباس یا سبد لباس) را ارائه میدهد. اگر یادگیرنده/ فرزند انجام ندهد یا کلیشه کند، به او سرنخ فیزیکی میدهیم تا بقیه لباسها را در بیاورد. سرنخ فیزیکی بهصورت سیستماتیک کمتر میشود و بهسمت سایهشدن و در مجاورت یادگیرنده/ فرزند و بیشترکردن فاصله میرود. مربی به یادگیرنده/ فرزند برای رفتارهای مناسب مثل همکاری در کار پاسخ صحیح و سریع درآوردن لباس، تقویت میدهد.
دیدگاهتان را بنویسید