آموزش اعلام توالت رفتن به فرد اتیسم
- اعلامکردن
اعلام توالت بهصورت اشارهکردن یا برداشتن کارت کلمه دستشویی یا عکسی از دستشویی یا گفتن کلمهی «دستشویی» یا «توالت» یا «من زود برمیگردم» یا «من به دستشویی میروم» یا جملهی مشابه آن است.
- روش اندازهگیری (به شیوه تعداد فراوانی وقوع رفتار)
مربیان بهازای هر اعلام توالت بدون درخواست مربی، امتیاز بهاضافه (+) را میدهند. دادهها بهعنوان تعداد جمعی اعلام جمعآوری میشوند.
- گرفتن بیسلاین یا خط پایه
یک تصویری از دستشویی بر روی میز یادگیرنده/ فرزند قرار میگیرد اما هیچ درخواستی برای اعلام توالت از جانب مربی ارائه نمیشود. دادهها در طول هر روز مدرسه (۸:۴۵ الی ۲۰:۱۵) برای حدود یک هفته یا تا زمانی که دادهها پایدار باشند، جمعآوری میشود.
- مراحل آموزش
یادگیرنده/ فرزند بعد از ورود به مدرسه، روزی سه بار اول صبح, اواسط روز و قبل از خروج از مدرسه به کلمه دستشویی یا تصویر دستشویی اشاره میکند یا دستش را بهسمت آن میبرد یا میگوید «دستشویی». مربی جمله فرزند را کامل میکند؛ مثلاً با گفتن بگو «دستشویی میخواهم» یا «میروم دستشویی» یا «دستشویی لطفا» توضیح بیشتر میدهد.
اگر یادگیرنده بدون درخواست شما و سرنخ، خودش دستشویی را اعلام کند، بهعنوان مثال، یادگیرنده/ فرزند میگوید: «دستشویی لطفاً» او را تقویت کرده و سپس مربی فرصتی را در اختیار یادگیرنده/ فرزند قرار میدهد تا به دستشویی برود، یادگیرنده را تا دستشویی دنبال میکند و در صورت لزوم با سرنخ فیزیکی او را به توالت راهنمایی میکند.
مراحل حذف استفاده از تصویر توالت عبارتند از:
(الف) کاهش اندازه تصویر با استفاده از چاپ کامپیوتری کوچکتر و در عین حال حفظ متن
(ب) کاهش اندازه متن
(ج) متن را از انتها به ابتدا یک حرف حذف کنید.
دیدگاهتان را بنویسید