جستجو برای:
سبد خرید 0
  • کلینیک تاک
  • آشنایی با تاک
    • تیم تاک
    • مدرسان
    • درباره تاک
    • تماس با ما
  • مجله
    • اخبار تاک
    • تازه های علمی
      • اختلالات رشدی تحولی
    • گزارش عملکرد ماهانه
    • آموزش مربیان
    • گالری
  • رویدادها
  • محصولات
    • ماگ
    • کارت پستال
    • تابلو نقاشی
  • ابزارهای کمک آموزشی
  • دوره های آموزشی
    • آموزش خانواده
    • تربیت مربی
    • دوره های عمومی
  • کلینیک تاک
  • آشنایی با تاک
    • تیم تاک
    • مدرسان
    • درباره تاک
    • تماس با ما
  • مجله
    • اخبار تاک
    • تازه های علمی
      • اختلالات رشدی تحولی
    • گزارش عملکرد ماهانه
    • آموزش مربیان
    • گالری
  • رویدادها
  • محصولات
    • ماگ
    • کارت پستال
    • تابلو نقاشی
  • ابزارهای کمک آموزشی
  • دوره های آموزشی
    • آموزش خانواده
    • تربیت مربی
    • دوره های عمومی
حمایت مالی
جستجو کردن
  • کلینیک تاک
  • آشنایی با تاک
    • تیم تاک
    • مدرسان
    • درباره تاک
    • تماس با ما
  • مجله
    • اخبار تاک
    • تازه های علمی
      • اختلالات رشدی تحولی
    • گزارش عملکرد ماهانه
    • آموزش مربیان
    • گالری
  • رویدادها
  • محصولات
    • ماگ
    • کارت پستال
    • تابلو نقاشی
  • ابزارهای کمک آموزشی
  • دوره های آموزشی
    • آموزش خانواده
    • تربیت مربی
    • دوره های عمومی
فهرست
  • کلینیک تاک
  • آشنایی با تاک
    • تیم تاک
    • مدرسان
    • درباره تاک
    • تماس با ما
  • مجله
    • اخبار تاک
    • تازه های علمی
      • اختلالات رشدی تحولی
    • گزارش عملکرد ماهانه
    • آموزش مربیان
    • گالری
  • رویدادها
  • محصولات
    • ماگ
    • کارت پستال
    • تابلو نقاشی
  • ابزارهای کمک آموزشی
  • دوره های آموزشی
    • آموزش خانواده
    • تربیت مربی
    • دوره های عمومی
جستجو کردن
Close this search box.

دانشنامه

تاک > دانشنامه > آموزش مربیان > آموزش انتخاب لباس

آموزش انتخاب لباس

3 شهریور 1403
آموزش مربیان

انتخاب لباس

 انتخاب لباس به این معنی است که یادگیرنده/ فرزند بدون کمک مربی و ظرف مدت ۵ دقیقه، اقلام لباس مشخص‌شده مانند: لباس زیر، جوراب، کفش، پیراهن، بلوز، شلوار، دامن را از کمد بر می‌دارد.

 این برنامه به‌گونه‌ای طراحی شده است که به یادگیرنده/ فرزند یاد می‌دهد تا با استفاده از یک برنامه زمان‌بندی، لباس‌های روز بعد خود را انتخاب کرده و در جای مناسبی قرار دهد

روش اندازه‌گیری (تعداد فراوانی وقوع رفتار)

ناظر برای هر موردی که بدون سرنخ مربی و قبل از سپری‌شدن ۵ دقیقه انجام ‌می‌شود (تکمیل می‌شود)، علامت مثبت (+) ثبت می‌نماید و علامت منفی (-) برای هر آیتم که به ‌اشتباه تکمیل ‌شده، تلاشی نشده یا که نیاز به سرنخ برای تکمیل دارد، داده ‌می‌شود. داده‌ها به‌صورت تعداد کل مؤلفه‌هایی که به‌درستی تکمیل‌شده‌اند، ثبت می‌شوند.

  • پیش‌آزمون

به یادگیرنده/ فرزند ۵ دقیقه فرصت داده‌ می‌شود تا برنامه انتخاب لباس را تکمیل کند. مربی در جایی می‌ایستد که بتواند عملکرد یادگیرنده/ فرزند را مشاهده کند.

در طول این مدت مربی نباید هیچ سرنخ، تذکر یا بازخوردی در مورد عملکرد یادگیرنده/ فرزند ارائه دهد. هر رفتاری را که یادگیرنده/ فرزند بر اساس هدف مورد نظر به‌درستی انجام دهد، به‌عنوان رفتار مورد قبول و مواردی که به‌طور کامل یا صحیح انجام نمی‌شود، به‌عنوان رفتار غیر قابل قبول ثبت می‌شود.

  • روش آموزش

در این فرآیند یادگیری، مربی آموزش مستقیم همراه با سرنخ فیزیکی در استفاده از برنامه تصویری ارائه می‌دهد. استفاده از شیوه سایه‌شدن متناسب با یادگیرنده/ فرزند باید در طول آموزش به کار گرفته شود تا به کسب پاسخ‌های مقبول‌تر و مستقل کمک کند. سایه‌شدن را به شیوه زیر می‌توانید انجام دهید:

۱) دفترچه یادداشت را به یادگیرنده/ فرزند بدهید و فرمان «شروع کن» را ارائه کنید و نگاه منتظر به او بیندازید.

۲) از سرنخ‌های اشاره‌ای مانند اشاره‌کردن برای ترغیب یادگیرنده/ فرزند برای شروع برنامه یا رفتن به گام بعدی استفاده‌ کنید.

 ۳) از سرنخ‌های فیزیکی برای کمک به یادگیرنده/ فرزند برای تکمیل کار استفاده ‌کنید.

 ۴) از سرنخ کلامی برای هدایت یادگیرنده/ فرزند در انجام کار استفاده‌ کنید.

 در طول مرحله تدریس، مربی باید میزان بالایی از تحسین‌های مرتبط با رفتار هدف و تقویت تمیزی را برای مشغولیت با تکلیف و تکمیل کار ارائه دهد. همان‌طور که یادگیرنده/ فرزند پیشرفت می‌کند و یادگیری تدریجی اتفاق می‌افتد، استفاده از سرنخ‌ها و میزان تقویت کمتر می‌شود.

برچسب ها: آموزش مربیان اتیسماتیسماتیسم چیست؟اتیسم و روش زندگیاختلالات اتیسمانتخاب لباس در اتیسم
قبلی آموزش اعلام توالت رفتن به فرد اتیسم
بعدی آموزش توالت‌رفتن در مکان‌های عمومی  (مدت‌زمان استفاده از دستشویی)

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نوشته‌های تازه
  • گفتاردرمانی در کودکان اتیسم: نقش کلیدی در ارتقاء ارتباط و کیفیت زندگی
  • اختلال اتیسم: درک، تشخیص و راهکارهای زندگی
  • تفاهم‌نامه همکاری آموزشی و پژوهشی دانشگاه تهران و انجمن زندگی‌بخش کارآمد
  • علایم اختلال طیف اتیسم
  • اختلال طیف اتیسم چیست؟
  • عوامل موثر بر سلامت روانی و جسمی والدین دارای فرزند اوتیسم
  • آموزش هدایت به توالت با صدای زنگ
  • آموزش رفتن به توالت در فرد دارای اتیسم
  • آموزش توالت‌رفتن (یادگیری صحیح مدفوع‌کردن)
  • آموزش توالت‌ رفتن (یادگیری صحیح ادرارکردن)
  • آموزش فرامین تک‌بخشی
  • آموزش توالت‌رفتن در مکان‌های عمومی  (مدت‌زمان استفاده از دستشویی)
  • آموزش انتخاب لباس
  • آموزش اعلام توالت رفتن به فرد اتیسم
دسته‌ها
  • آموزش مربیان
  • اخبار تاک
  • اختلالات رشدی تحولی
  • تازه های علمی
  • گالری
  • گزارش عملکرد ماهانه
  • مقاله

موسسه تربیت انسان کارآمد (تاك) از سال 1396 در حوزه مداخلات موثر یا رویکرد رفتار درمانی در حال فعاليت است.در مدرسه اتیسم تاک، برای فرزندانی که در طیف اختلال اتیسم قرار دارند مداخلات موثری با رویکرد رفتار درمانی انجام ميشود تا بتوانند استقلال و شرایط بهتری را در زندگی آینده خود و خانواده ایجاد كنند.

دسترسی سریع
  • خانه
  • دانشنامه
  • دوره ها
  • رویدادها
  • خدمات تاک
  • درباره تاک
  • تماس با ما
  • حمایت مالی
تماس با ما
  • تهران، خیابان کریم‌خان، خیابان نجات‌الهی(ویلا)، خیابان شهید کلانتری، پلاک ۶۹
  • 09027490627 - ۰۲۱-۸۸۸۹۴۶۷۵
  • ۰۲۱-۸۸۸۵۳۷۴۵
کلیه حقوق مادی و معنوی برای موسسه تاک محفوظ می باشد © 1396-1403 | پشتیبانی توسط yacsl
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://takfound.ir/?p=11606
مرورگر شما از HTML5 پشتیبانی نمی کند.