جستجو برای:
سبد خرید 0
  • کلینیک تاک
  • آشنایی با تاک
    • تیم تاک
    • مدرسان
    • درباره تاک
    • تماس با ما
  • مجله
    • اخبار تاک
    • تازه های علمی
      • اختلالات رشدی تحولی
    • گزارش عملکرد ماهانه
    • آموزش مربیان
    • گالری
  • رویدادها
  • محصولات
    • ماگ
    • کارت پستال
    • تابلو نقاشی
  • ابزارهای کمک آموزشی
  • دوره های آموزشی
    • آموزش خانواده
    • تربیت مربی
    • دوره های عمومی
  • کلینیک تاک
  • آشنایی با تاک
    • تیم تاک
    • مدرسان
    • درباره تاک
    • تماس با ما
  • مجله
    • اخبار تاک
    • تازه های علمی
      • اختلالات رشدی تحولی
    • گزارش عملکرد ماهانه
    • آموزش مربیان
    • گالری
  • رویدادها
  • محصولات
    • ماگ
    • کارت پستال
    • تابلو نقاشی
  • ابزارهای کمک آموزشی
  • دوره های آموزشی
    • آموزش خانواده
    • تربیت مربی
    • دوره های عمومی
حمایت مالی
جستجو کردن
  • کلینیک تاک
  • آشنایی با تاک
    • تیم تاک
    • مدرسان
    • درباره تاک
    • تماس با ما
  • مجله
    • اخبار تاک
    • تازه های علمی
      • اختلالات رشدی تحولی
    • گزارش عملکرد ماهانه
    • آموزش مربیان
    • گالری
  • رویدادها
  • محصولات
    • ماگ
    • کارت پستال
    • تابلو نقاشی
  • ابزارهای کمک آموزشی
  • دوره های آموزشی
    • آموزش خانواده
    • تربیت مربی
    • دوره های عمومی
فهرست
  • کلینیک تاک
  • آشنایی با تاک
    • تیم تاک
    • مدرسان
    • درباره تاک
    • تماس با ما
  • مجله
    • اخبار تاک
    • تازه های علمی
      • اختلالات رشدی تحولی
    • گزارش عملکرد ماهانه
    • آموزش مربیان
    • گالری
  • رویدادها
  • محصولات
    • ماگ
    • کارت پستال
    • تابلو نقاشی
  • ابزارهای کمک آموزشی
  • دوره های آموزشی
    • آموزش خانواده
    • تربیت مربی
    • دوره های عمومی
جستجو کردن
Close this search box.

دانشنامه

تاک > دانشنامه > آموزش مربیان > آموزش رفتن به توالت در فرد دارای اتیسم

آموزش رفتن به توالت در فرد دارای اتیسم

13 شهریور 1403
آموزش مربیان
  • آموزش رفتن به توالت

برای رفتن به توالت 2 مرحله انجام می‌شود:

مرحله 1: شروع توالت‌کردن: یادگیرنده/ فرزند با اشاره به تصویری از توالت شروع می‌کند، دکمه یک دستگاه ضبط و پخش صدا (اسکریپت) را فشار می‌دهد که کلمه توالت را می‌گوید یا مثلاً حرف “ت” برای توالت را می‌گوید.

مرحله 2: توالت‌کردن صحیح: توالت‌کردن مناسب شامل ادرار‌کردن یا مدفوع‌کردن در سنگ توالت/ صندلی توالت/ توالت‌فرنگی است.

مرحله کثیف‌کردن خود: کثیف‌کردن خود یعنی یادگیرنده/ فرزند دفع ادرار یا مدفوع را در مکانی غیر از روی سنگ توالت یا توالت‌فرنگی انجام دهد.

  • روش آموزش

آموزش مرحله اول:

یادگیرنده/ فرزند آموزش می‌بیند که دکمه اسکریپت را فشار دهد و به عکس توالت اشاره کند و صدای اولیه (ت) را تقلید کند. اگر به طور مستقل رفتار را انجام نداد، از سرنخ فیزیکی برای درخواست انجام رفتار استفاده می‌شود.

هنگامی که یادگیرنده رفتار هدف را شروع می‌کند، مربی پاداش یا تحسین رفتار را ارائه  می‌دهد؛ به عنوان مثال: «عالیه تو کلمه توالت رو گفتی» و یادگیرنده را تا دستشویی همراهی می‌کند. اگر یادگیرنده/ فرزند رفتار مرتبط با نیاز به ادرارکردن یا مدفوع را نشان دهد (مثلا: کشیدن لباسش یا تکان‌خوردن و جابه‌جاشدن روی صندلی و ناراحتی نشان‌دادن)، مربی شروع توالت‌رفتن را درخواست می‌کند (مثلا: با سرنخ فیزیکی یا اشاره به عکس توالت یا کلامی این درخواست را بیان می‌کند).

آموزش مرحله دوم:

برای توالت‌کردن صحیح (ادرار و یا مدفوع) که در توالت/ صندلی توالت/ توالت‌فرنگی رخ می‌دهد، براساس سیستم انگیزشی فردی یادگیرنده/ فرزند، پاداش داده می‌شود.

پاداش (تقویت) تمیزی برای ادرار و یا مدفوعی که در توالت/ صندلی توالت / توالت‌فرنگی انجام می‌گردد، فراهم می‌شود.

آموزش مرحله کثیف‌کردن خود:

هنگامی که کثیف‌کردن خود توسط یادگیرنده/ فرزند رخ می‌دهد، مربی، یادگیرنده/ فرزند را تشویق می‌کند تا توالت‌رفتن را شروع کند و او را تا توالت‌/ صندلی توالت‌/ توالت‌فرنگی همراهی می‌کند.

پاداش‌دادن (تقویت‌کردن) زمانی ارائه می‌شود که بعد از کثیف‌کردن خود، توالت‌کردن صحیح اتفاق بیفتد. یادگیرنده باید دو دقیقه روی سنگ توالت‌/ توالت‌فرنگی‌/ صندلی توالت بماند. پس از سپری شدن دو دقیقه، یادگیرنده/ فرزند به طور مستقل یا با کمک مربی، لباس تمیز به تن کرده و لباس کثیف یا خیس را آبکشی کرده و در یک کیسه پلاستیکی قرار می‌دهد.

دستورالعمل‌ها یا تذکرات به شیوه‌ای واقعی و بدون پاداش و تقویت در طول تعویض لباس و تمیزکردن داده می‌شوند.

  • روش اندازه‌گیری (به شیوه تعداد فراوانی وقوع رفتار)

مربیان دفعات شروع توالت‌کردن، توالت‌کردن صحیح و کثیف‌کردن خود را با نمره‌گذاری مثبت (+) و یا منفی (-) در ستون‌های برگه داده برای هر بخش که انجام شده یا انجام نشده ثبت می‌کنند. داده‌ها به‌صورت تعداد شروع توالت‌کردن، توالت‌کردن صحیح و کثیف‌کردن خود در روز جمع‌آوری می‌شوند.

برچسب ها: آموزش توالت رفتنآموزش مربیان اتیسمچگونه به کودک خود توالت رفتن یاد بدهیم؟درمان های اتیسم
قبلی آموزش توالت‌رفتن (یادگیری صحیح مدفوع‌کردن)
بعدی آموزش هدایت به توالت با صدای زنگ

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نوشته‌های تازه
  • گفتاردرمانی در کودکان اتیسم: نقش کلیدی در ارتقاء ارتباط و کیفیت زندگی
  • اختلال اتیسم: درک، تشخیص و راهکارهای زندگی
  • تفاهم‌نامه همکاری آموزشی و پژوهشی دانشگاه تهران و انجمن زندگی‌بخش کارآمد
  • علایم اختلال طیف اتیسم
  • اختلال طیف اتیسم چیست؟
  • عوامل پیش بینی کننده سلامت روانی-فیزیکی پایین در میان والدین دارای فرزند اختلال طیف اتیسم
  • آموزش هدایت به توالت با صدای زنگ
  • آموزش رفتن به توالت در فرد دارای اتیسم
  • آموزش توالت‌رفتن (یادگیری صحیح مدفوع‌کردن)
  • آموزش توالت‌ رفتن (یادگیری صحیح ادرارکردن)
  • آموزش فرامین تک‌بخشی
  • آموزش توالت‌رفتن در مکان‌های عمومی  (مدت‌زمان استفاده از دستشویی)
  • آموزش انتخاب لباس
  • آموزش اعلام توالت رفتن به فرد اتیسم
دسته‌ها
  • آموزش مربیان
  • اخبار تاک
  • اختلالات رشدی تحولی
  • تازه های علمی
  • گالری
  • گزارش عملکرد ماهانه
  • مقاله

موسسه تربیت انسان کارآمد (تاك) از سال 1396 در حوزه مداخلات موثر یا رویکرد رفتار درمانی در حال فعاليت است.در مدرسه اتیسم تاک، برای فرزندانی که در طیف اختلال اتیسم قرار دارند مداخلات موثری با رویکرد رفتار درمانی انجام ميشود تا بتوانند استقلال و شرایط بهتری را در زندگی آینده خود و خانواده ایجاد كنند.

دسترسی سریع
  • خانه
  • دانشنامه
  • دوره ها
  • رویدادها
  • خدمات تاک
  • درباره تاک
  • تماس با ما
  • حمایت مالی
تماس با ما
  • تهران، خیابان کریم‌خان، خیابان نجات‌الهی(ویلا)، خیابان شهید کلانتری، پلاک ۶۹
  • 09027490627 - ۰۲۱-۸۸۸۹۴۶۷۵
  • ۰۲۱-۸۸۸۵۳۷۴۵
کلیه حقوق مادی و معنوی برای موسسه تاک محفوظ می باشد © 1396-1403 | پشتیبانی توسط yacsl
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://takfound.ir/?p=11630
مرورگر شما از HTML5 پشتیبانی نمی کند.